2025-2026 Schoolgids

Klik hier voor de schoolgids 2025-2026

Alles is gerangschikt op alfabet. U kunt de gewenste informatie opzoeken door te scrollen door de kopjes of de zoekfunctie te gebruiken.

Wij wensen iedereen veel leesplezier!

Elk jaar is het opstellen van een advies voor een kind dat naar het VO gaat een verantwoordelijke taak. Wij willen hier zorgvuldig mee omgaan. Bij het opstellen van dit advies nemen we de volgende aspecten mee: de gegevens van LIB, de gegevens van de methodegebonden toetsen en het algehele beeld dat wij hebben van het kind.

In groep 6 lichten we de verwachte uitstroom richting het VO toe aan ouders en kind tijdens het rapportgesprek in februari/maart.

In groep 7  lichten we de verwachte uitstroom richting het VO toe aan ouders en kind tijdens het rapportgesprek in februari/maart.

In groep 8 wordt in januari het voorlopig advies gegeven. In maart wordt naar aanleiding van de doorstroomtoets het definitieve advies gegeven. In de week van 24 t/m 31 maart meldt uw zoon/dochter zich aan op het VO tijdens de centrale aanmeldweek.

De volgende richtlijnen hanteren wij voor de advisering: 

  • VWO
    Leerlingen hebben een goede zelfverantwoordelijkheid en planningsvaardigheden Beschikken over doorzettingsvermogen en goede motivatie
    Hebben inzicht in de lesstof
    CITO-LOVS: maximaal I of I+ scores
    Maximaal 1 hoge II score
  • HAVO
    Zie boven, hebben behoefte aan meer begeleiding van de leerkracht.
    CITO-LOVS: II en I scores.
    Indien er een III- score is op een CITO –toets, dan moet er een voldoende zijn voor het zelfde vak op de methode gebonden toets. 
  • VMBO T
    Leerlingen hebben begeleiding nodig van de leerkracht op het gebied van taakwerkhouding, zelfsturing, planning. Deze leerlingen zijn gemotiveerd om te leren.
    CITO-LOVS: maximaal II en III scores.
    Maximaal 1 hoge IV score. 
  • VMBO K
    Deze kinderen hebben behoefte aan regelmatige herhaling van de lesstof en zijn meer praktisch ingesteld. Over het algemeen worden deze kinderen opgeleid tot praktische beroepen. Huiswerk wordt door deze leerlingen vaak gezien als een belasting.
    CITO-LOVS: III en IV scores. 
  • VMBO B/praktijkonderwijs
    Zie hierboven.
    VMBO B: CITO-LOVS: IV en V scores of anders vermeld zoals in het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling.
  • Praktijkonderwijs: Het uitstroomniveau is bepaald in het OPP van de leerling.

Procedure voor een afwijkend advies indien ouders het niet eens zijn met het advies.

  1. De basisschool maakt zijn schooladvies weloverwogen. Indien ouders er niet mee kunnen instemmen, wordt dit vermeld op het Inschrijfformulier van het VO. De basisschool wijzigt het advies niet op verzoek van de ouders. Ouders kunnen in gesprek gaan met de directeur van de school.
  2. Ouders kunnen eventueel een nader intelligentieonderzoek laten doen.
  3. Ouders worden verwezen naar de school van het VO, waar de uiteindelijke beslissing voor plaatsing ligt.

Informatie voor ouders voor gebruik van persoonsgegevens LVS voor NCO Het belang van kwaliteitszorg en wetenschappelijk onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn van belang om het onderwijs van onze school te verbeteren (kwaliteitszorg) en voor verantwoording bijvoorbeeld naar de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Dit betreft resultaten van taal- en rekentoetsen en de deelname aan kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Met de anonieme resultaten van leerlingen kunnen ontwikkelingen en prestaties van de school en andere scholen in kaart worden gebracht. Dat is van belang om het onderwijs te verbeteren op onze school en in heel Nederland.

De school gaat de genoemde gegevens voor het doel van onderzoek en statistiek aan het Centraal Bureau voor de Statistiek CBS (www.cbs.nl) verstrekken. Het CBS pseudonimiseert de gegevens en stelt de geanonimiseerde bestanden in een beveiligde omgeving beschikbaar voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Voor de onderzoekers zijn de gegevens niet herleidbaar naar de leerlingen van de school. Ook in openbare publicaties zullen de onderzoeksresultaten nooit herleidbaar zijn naar personen of naar afzonderlijke scholen. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels voor het CBS en de strenge eigen regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u ondanks deze veiligheidswaarborgen toch bezwaar hebben tegen verwerking van de gegevens van uw eigen kind, dan kunt u dit kenbaar maken bij de school. De school zorgt er dan voor dat de betreffende gegevens niet aan het CBS geleverd worden.

Soms zijn aanvullende gegevens belangrijk voor onderzoek Scholen mogen gegevens over taal en rekenen of deelname aan kinderdagverblijf of peuterspeelzaal aan het CBS leveren. Dat komt omdat deze gegevens niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens. Onder bijzondere persoonsgegevens worden bijvoorbeeld gegevens verstaan over gezondheid. Voor de levering van zulke bijzondere persoonsgegevens stelt de wet strengere eisen, onder meer dat ouders actief toestemming moeten geven. Dat is hier niet aan de orde. Als het voor een bepaald onderzoek belangrijk is om wel bijzondere persoonsgegevens te leveren aan het CBS, dan zal de school daarvoor uw uitdrukkelijke toestemming vragen.

Gevonden voorwerpen worden altijd bij de conciërge gebracht. Hier staat een grote bak, waar alles in verzameld wordt. Deze spullen worden een maand bewaard en daarna verwijderd.

Jeugdgezondheidszorg op de basisschool

Samen voor het kind
Ouders, school en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) zorgen er samen voor dat een kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Samen houden we in de gaten hoe het met een kind gaat op het gebied van vriendschappen, schoolprestaties, gezondheid, spraak/taalontwikkeling en lichamelijke ontwikkeling. Daarom nodigt de JGZ je kind uit voor een aantal onderzoeken. Informatie van ouders en scholen is ook belangrijk. Samen krijgen wij zo een goed beeld van de ontwikkeling van ieder kind. Is er hulp of ondersteuning nodig? Dan kunnen we in overleg snel actie ondernemen.

We halen je kind voor de onderzoeken even uit de klas. Als ouder hoef je niet aanwezig te zijn bij de onderzoeken. Maar wil je er toch graag bij zijn of heb je bezwaar tegen de onderzoeken? Neem dan gerust contact met ons op. Als je ons mailt, zet dan de naam en geboortedatum van je kind in de mail. Zowel voor als na de onderzoeken krijg je bericht van ons. De onderzoeken zijn gratis. Onze werkwijze staat uitgelegd op onze website bij Jeugdgezondheidszorg op de basisschool.

Gezondheidsonderzoek voor kinderen van 5/6 jaar en 10/11 jaar
Op twee momenten tijdens de basisschoolperiode biedt de GGD een gezondheidsonderzoek aan: in het jaar dat je kind 6 wordt en in het jaar dat je kind 11 wordt. We meten en wegen je kind en bij alle 5/6-jarigen controleren we of je kind goed hoort en ziet. Bij 10/11-jarigen gebeurt dit alleen als er twijfels zijn. Ook voeren we een gesprekje met je kind over hoe het gaat. In het gesprekje met de 10/11-jarigen maken we gebruik van een ‘praatplaat’. Hoe dat werkt, zie je in het GIZ-filmpje basisonderwijs.

Extra aandacht
Soms blijkt uit het gezondheidsonderzoek dat een kind extra aandacht of hulp kan gebruiken. In dat geval nodigt de jeugdarts of jeugdverpleegkundige jou en je kind uit voor een gesprek. Samen kunnen we dan kijken wat er nodig is.

Vaccinaties voor kinderen van 10 jaar
Tijdens de basisschoolperiode ontvangt je kind ook uitnodigingen voor (groeps)vaccinaties. De vaccinaties beschermen je kind tegen ernstige infectieziekten. Om je kind voor te bereiden kun je dit filmpje samen kijken. Meer informatie vind je op onze website en op de website van het RIVM (Rijksvaccinatieprogramma). Is je kind nog niet (volledig) gevaccineerd? Maak dan een afspraak of neem contact met ons op via: jeugdvaccinaties@ggdgelderlandzuid.nl.

Mijn Kinddossier
Onze Jeugdgezondheidszorg werkt met Mijn Kinddossier. Hierin vind je informatie over de ontwik-keling, groei en opvoeding van je kind(eren). Het is ook de plek waar je online een afspraak met ons wijzigt en vragenlijsten invult. Inloggen op www.mijnkinddossier.nl doe je met je eigen DigiD. Kijk voor meer informatie over Mijn Kinddossier op onze website. Maak je geen gebruik van Mijn Kinddossier, dan ontvang je de informatie per post.

Chat, bel of mail gerust!
Wil je algemene tips en informatie over de leeftijdsfase 4-12 jaar?

Download de gratis GroeiGids app (via de App-store of via GooglePlay), kijk op https://ggdgelderlandzuid.nl/jeugdgezondheidszorg/ of op www.groeigids.nl.
Wil je direct antwoord op je vraag? Stel dan je vraag via de GroeiGids chat.

Je kunt ook een afspraak maken met de Jeugdgezondheidszorg als je je ergens zorgen over maakt. Of als je het gewoon fijn vindt om met een deskundige over je kind te praten. Bijvoorbeeld over de opvoeding, gezondheid of ontwikkeling van je kind. Of over de thuis- of schoolsituatie. Zo’n gesprek is – net als het gezondheidsonderzoek – gratis.

Wil je contact met de afdeling Jeugdgezondheidszorg? Bel of mail ons dan gerust. We willen samen het beste voor jouw kind. Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur: (088) 144 71 11 of via jeugdgezondheidszorg@ggdgelderlandzuid.nl.

Meer informatie

  • Op onze website staat meer informatie over het aanbod van de Jeugdgezondheidszorg en vaccinaties. Ook is hier betrouwbare informatie over opvoeden, opgroeien en de gezondheid van kinderen te vinden.
  • In de GroeiGids app kun je de ontwikkeling van je kind zelf bijhouden.
  • Op ggdgelderlandzuid.nl staat onder de zoekterm ‘Privacy’ meer informatie over ons privacyreglement en hoe wij omgaan met dossiers.
  • Op gezondeschoolgelderlandzuid.nl staat hoe de GGD scholen helpt om aandacht te besteden aan de gezondheid van leerlingen. De GGD ondersteunt bijvoorbeeld bij thema’s als gezond eten, bewegen, social media gebruik, roken, alcohol en vriendschappen/relaties.

GGD Gelderland-Zuid
Kersenboogerd 2, 4003 BW in Tiel

 

Hoe werken we in de groepen 1-2?

Uw kind leert op deze leeftijd veel door te doen en te ontdekken. We noemen dat handelend leren. U herkent het vast wel. Wat uw kind de ene dag nog niet kan, kan hij/zij de volgende dag wel. Of juist andersom. Op school is dat niet anders. We willen hier op school zo goed mogelijk bij aansluiten.

Nederlandse taal
Wij bieden onze leerlingen een beredeneerd aanbod aan vanuit MijnKleutergroep ‘ontluikende en beginnende
geletterdheid’. Wij werken themagericht. Om de ontluikende en beginnende geletterdheid bij onze leerlingen
spelenderwijs te stimuleren wordt er in de groepen veel voorgelezen, vinden er grote en kleine kringactiviteiten plaats,
is er in iedere kleutergroep een lees-/schrijfhoek aanwezig en is er een breed aanbod van ontwikkelingsmaterialen.

Rekenen
In de groepen 1-2 worden de doelen aangeboden vanuit MijnKleutergroep. De kerndoelen zijn onderverdeeld in de
domeinen: Tellen & Getalbegrip en Meten & Meetkunde. De doelen worden door middel van thema’s aangeboden. Bij
elk thema horen andere doelen. Wij zorgen ervoor dat eind groep 2 alle cruciale doelen aangeboden zijn.


Volgen van de ontwikkeling
Bij de start van uw kind in groep 1 heeft u een kennismakingsgesprek met de leerkracht. Dit kan zijn na twee weken, wanneer uw kind direct na de zomervakantie is ingestroomd. In alle andere gevallen is dit gesprek voordfat uw kind 4 jaar wordt. We krijgen met dit gesprek een goed beeld hoe de ontwikkeling van uw kind tot dan is verlopen.

De ontwikkeling van uw kind volgen we doelgericht met MijnKleutergroep. De observaties die de leerkracht tijdens de kringactiviteiten en het werken/spelen van uw kind doet zijn van groot belang. Bij elke aanbieding van een doel schat de leerkracht in of uw kind dit al kan. Als dat zo is, wordt er een zogenaamde verrijkingsopdracht aangeboden. Zo blijft en wordt uw kind uitgedaagd te leren. Heeft uw kind nog herhaling nodig? Dat past binnen het ‘leren’ van kleuters. Dan bieden we het materiaal op een later tijdstip nog eens aan. Vinden we dat uw kind extra aandacht nodig heeft op een bepaald gebied, dan nodigen we u uit voor een gesprek. Samen bespreken we dan wat uw kind nodig heeft om zich goed te ontwikkelen en welke bijdrage u als ouder kan leveren.

Omdat kleuters zich op hun eigen manier en op hun eigen moment ontwikkelen, hebben we ervoor gekozen geen CITO-toetsen in de groepen 1-2  af te nemen.

Hoe werken we in de groepen 3 t/m 8?

Onze school werkt met combinatiegroepen voor 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8.

Wij werken met het IGDI model. Dit staat voor: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie. Het is een instructiemodel met een zeer groot leerrendement. Leerlingen die minder instructie nodig hebben gaan, na een korte instructie, zelf aan het werk. Zij maken minder stof en krijgen daarnaast ander werk. Leerlingen die juist meer moeite hebben met de leerstof krijgen verlengde instructie. De instructie is in het kort in drie groepen onderverdeeld; verkorte-, basis- en verlengde instructie. We spreken daarom over onderwijs op maat, de leerstof en instructie worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van uw kind. Binnen Leren Zichtbaar Maken maken we de leerlingen steeds meer bewust van hun instructie behoefte per doel. Door middel van voortoetsen kunnen de leerlingen steeds meer zelf bepalen welke doelen zij al beheersen, wat er nog moet worden geoefend of instructie voor nodig is.

Volgen van de ontwikkeling
De ontwikkeling van uw kind volgen we o.a. met de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Daarnaast nemen we in januari en in mei – juni CITO – toetsen af. Wanneer de ontwikkeling van uw kind extra aandacht nodig heeft, nodigen we u uit voor een gesprek. Uiteraard kunt u ook altijd zelf een gesprek aanvragen bij de leerkracht wanneer u daar behoefte aan heeft.

Gymrooster schooljaar 25/26

tijd maandag dinsdag donderdag vrijdag
08.30-09.15 1-2d 1-2b 1-2b
09.15-10.00 7-8b 7-8c 1-2a
10.00-10.45 7-8c 1-2c 7-8a 1-2c
10.45-11.30 7-8a 1-2a 7-8b 1-2d
11.30-12.15 3-4a 3-4b 5-6c 3-4c
12.30-13.15 3-4c 5-6b 5-6a 3-4b
13.15-14.00 5-6a 5-6c 5-6b 3-4a

 

 

De onderwijsinspectie wil graag dat kinderen die vóór 1 januari vier jaar worden, starten in groep 1 en aan het einde van het schooljaar doorstromen naar groep 2. Zo kunnen zij de basisschool doorlopen in (minder dan) 8 jaar. Het is van belang hier kritisch naar te kijken. Het is belangrijk om veel te spelen en met je lijf bezig te zijn. Wanneer uw kind toch nog in groep 1 blijft of toch langer in groep 2 blijft is er dan ook geen sprake van zittenblijven of niet cognitief sterk genoeg zijn. Soms is het beter als je wat meer de tijd mag nemen.

Het gaat hier dus om de jongste kleuters, die in de maanden oktober – november – december 4 jaar worden. Deze “herfstkinderen” beginnen op het moment dat ze vier worden in groep 1. Het is van belang dat we goed kunnen aansluiten bij de ontwikkeling van uw kind. Bij de start vragen we u daarom een intake formulier in te vullen. Hier staan vragen in over de ontwikkeling van uw kind en vormen de basis van het omgekeerde oudergesprek. Dit gesprek heeft plaats aan het eind van de wenperiode. Aan het einde van het schooljaar kijken we hoe uw kind zich heeft ontwikkeld en welke groep het beste bij hem/haar past.

Wij vinden de ontwikkeling van kinderen (sociaal-emotioneel en cognitief) bepalend, en niet zo zeer de geboortedatum en leeftijd. Dit geldt overigens ook voor kleuters uit groep 2, die qua leeftijd wel zouden kunnen doorstromen naar groep 3, maar er nog niet klaar voor zijn. Zij krijgen een “verlengde kleuterperiode”. Uiteraard wordt dit door de school onderbouwd met argumenten en vindt dit alles in overleg met u als ouders plaats. Het advies van de school is echter bindend.

Voor meer vragen over dit onderwerp kunt u terecht bij de groepsleerkrachten of bij de intern begeleider, Lucienne van der Summeren.

De leerlingen uit groep 8 krijgen op vrijdagmiddag  huiswerk mee. Dit kan zowel een leer- als een werktaak zijn. De leerlingen moeten leren verantwoordelijkheid te dragen voor opgegeven taken. Enige begeleiding van u zal misschien wel nodig zijn, maar ook kunnen ze op dinsdag, woensdag en donderdag met problemen terecht bij de leerkracht.

Het huiswerk moet op vrijdagmorgen weer op school ingeleverd worden. Huiswerk wordt zo nodig op niveau gegeven.

De leerlingen van groep 5 krijgen geen leerwerk meer mee naar huis voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & techniek (Argus Clou). Ze krijgen per vak twee keer een toets waarbij ze het boek mogen gebruiken en wij hen leren hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. De tijd die overblijft, wordt besteed aan het aanleren van leerstrategieën.

Bij de leerlingen van groep 6 wisselen we boektoetsen af met toetsen waar thuis voor geleerd kan worden, zodat er een duidelijke opbouw is richting zelfstandig leren. De topografietoetsen nemen we af en de betreffende stof gaat mee naar huis om uit het hoofd te leren a.d.h.v. opzoekkaarten.

In groep 7 en 8 krijgen de leerlingen de toetsen van Argus Clou wel mee naar huis om te leren. De voorbereiding op het voortgezet onderwijs staat hierbij centraal.

Internetregels

Wij hebben in de klas gesproken over de internetregels. Ik heb ze gelezen en houd me aan de afspraken die we gemaakt hebben:

  • Ik geef nooit persoonlijke gegevens van mijzelf of van anderen door via internet zoals naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer van mezelf, van mijn ouder(s) of van de school zonder toestemming.
  • Ik mag me nergens aanmelden zonder toestemming van de leerkracht.
  • Ik vertel het mijn leerkracht meteen als ik informatie, foto’s of filmpjes zie, waardoor ik me niet prettig voel.
  • Op de schoolcomputers mogen geen spelletjes gespeeld worden die niets met school te maken hebben, tenzij er nadrukkelijk toestemming is verleend.
  • Ik chat op school niet met anderen.
  • Ik gebruik internet alleen om informatie op te zoeken die ik op school nodig heb, bijvoorbeeld voor mijn docuwerkstuk.
  • Ik zal nooit e-mail berichten versturen zonder toestemming van mijn leerkracht.
  • Ik zal nooit op berichten antwoorden die onprettig zijn. Het is niet mijn schuld dat ik zulke berichten krijg en ik vertel het meteen aan mijn leerkracht.
  • Ik krijg van mijn leerkracht te horen wat ik op de computer moet gaan doen en ik doe dan ook niet iets anders.
  • Viruswaarschuwingen of andere (fout)meldingen geef ik meteen door aan de leerkracht.
  • Als ik per ongeluk op een pagina kom waarin over seks gesproken wordt of plaatjes te zien zijn, dan geef ik dat meteen aan de leerkracht door. Ook als ik zie dat dit op een andere computer gebeurt.

Mag ik me even voostellen. Ik ben Annelies de Jager, jeugdverpleegkundige op o.a. de Paschalisschool. Ik ben er voor allerlei vragen over de groei, ontwikkeling en gezondheid van je kind. Bijvoorbeeld over bedplassen, gezonde voeding of advies over de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind.

U kunt mij bellen of mailen voor een afspraak.

T (088) 144 71 11
mail: adejager@ggdgelderlandzuid.nl
www.ggdgelderlandzuid.nl en via facebook – JeugdgezondheidszorgGGDGelderlandZuid

Ieder jaar gaan de groepen 7-8 op kamp. De datum van het kamp vindt u in de agenda van Parro.

Waar samengewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken anderzijds. Hierover kunt u praten met de vertrouwenspersoon van de school of met de schoolleiding. Hebt u met elkaar gesproken maar komt u toch niet tot een oplossing, dan kunt u als ouder of leerling een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon. Hiervoor is Kans & Kleur aangesloten bij de Stichting GCBO (Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs). Uw klacht kan leiden tot een advies van de Klachtencommissie aan de school om bepaalde dingen te verbeteren of anders aan te pakken.

Het adres van deze commissie is:

Stichting GCBO

Postbus 82324
2508 EH Den Haag
T (070) 386 16 97
F (070) 302 08 36
mail: info@gcbo.nl

Hier kunt u een pdf-document downloaden met de klachtenregeling van Samenwerkingsstichting Kans & Kleur. Kans & Kleur is aangesloten bij de landelijke protestants christelijke klachtencommissie.

Schoolbesturen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal en voortgezet speciaal onderwijs en besturen van Regionale Expertisecentra zijn wettelijk verplicht een klachtenregeling op te stellen. Een van de onderdelen daarvan is het instellen van of aansluiten bij een onafhankelijke klachtencommissie.

Deze commissie neemt kennis van klachten over een gedraging of beslissing van iemand die betrokken is bij de desbetreffende school. De Commissie onderzoekt de ingediende klacht en brengt advies uit aan het bevoegd gezag over de gegrondheid van de klacht. De Commissie kan in haar advies een aanbeveling doen over de door het bevoegd gezag te nemen maatregelen. Een klacht moet binnen een jaar worden ingediend bij de commissie.

Op de website www.gcbo.nl kunt u terecht voor informatie over de GCBO, de (klachten)procedures, de samenstelling van de commissies, de wet- en regelgeving en de jurisprudentie.

De vertrouwenspersonen van Kans & Kleur zijn:
Eefje van Antwerpen: eefjevanantwerpen@vertrouwenswerk.nl
Tel. 06-28636387

Maarten van de Laarschot: maartenvandelaarschot@vertrouwenswerk.nl
Tel. 06-81538337

Klachten over privacy

Mensen die een klacht hebben over hoe onze school omgegaan is met privacygevoelige gegevens van hen, kunnen dit melden bij de directie of bij het bestuur.

Kans & Kleur heeft in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming een externe functionaris gegevensbescherming. Hiervoor heeft Kans & Kleur een overeenkomst gesloten met de Lumengroup. Een ieder die betrokken is bij Kans & Kleur mag voor vragen, opmerkingen of klachten over privacy ook rechtstreeks in contact treden met de functionaris gegevensbescherming via het contactformulier

In groep 1-2 volgen we de leerlingen met MijnKleutergroep. De reken- en taalvaardigheden, de motoriekontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling worden op deze manier in kaart gebracht. Dit is de basis waarop we met elkaar in gesprek gaan over de ontwikkeling van uw kind.

Voor de groepen 3 t/m 8 gebruiken we naast de methodetoetsen ook methode onafhankelijke toetsen van het leerlingvolgsysteem van het CITO. Dit systeem laat zien welke groei een kind in een bepaalde periode heeft gemaakt. De resultaten van elk kind worden vergeleken met kinderen uit het hele land in vergelijkbare omstandigheden. Leerlingen met opvallende scores worden nader gediagnosticeerd.

Op onze school komt regelmatig een logopedist van de Logopedische Dienst Wijchen. In de groepen 1 t/m 3 neemt de logopedist screeningen, controles of onderzoeken af. Zij kijkt naar de stem, de spraak, het mondgedrag, de taal, het luisteren en het gehoor van kinderen (van 4 tot 7 jaar).

De logopedist die op onze school werkt, is Josefine van Heijst.

U kunt contact met haar opnemen:
mail j.van.heijst@drutenwijchen.nl
T 06 – 46 82 41 89. Zij is bereikbaar tijdens schoolweken dinsdag, woensdag en donderdagochtend.

Voor meer informatie kunt u ook kijken op: http://www.wijchen.nl/logopedie

Wist u dat u bij de gemeente Wijchen subsidie kunt aanvragen wanneer uw kind muzieklessen bij een vakdocent volgt? Hieronder vindt u de regeling.
Uit: Regeling jeugdsubsidie Gemeente Wijchen

Artikel 1 Criteria voor een waarderingssubsidie voor muziekonderwijs

  • De leerling is jonger dan 18 jaar en is woonachtig in de gemeente Wijchen.
  • De leerling is lid van een muziekvereniging van de Stichting Samenwerkende Wijchense Muziekverenigingen.
  • De leerling volgt muziekonderwijs dat gericht is op het behalen van een erkend muziekdiploma, niveau A en/of B in het cursusjaar 2014/2015.
  • Het muziekonderwijs wordt verzorgd door een aantoonbaar bekwame muziekdocent.

Artikel 2 Subsidiebedrag en aanvragen

  • De toe te kennen subsidie bedraagt 1/3 van de scholingskosten (met inbegrip van examen-kosten) met een maximumbedrag van € 200,– per leerling per cursusjaar.
  • Aan een leerling wordt maximaal 3 cursusjaren subsidie verstrekt.
  • De (ouders/verzorgers van de) leerling dient per cursusjaar een subsidieaanvraag in via het daarvoor beschikbare subsidieformulier.
  • De aanvraag om een subsidieverlening wordt ingediend vóór 1 mei van het lopende kalenderjaar.

Aanvragen worden bij volgorde van binnenkomst behandeld waarbij aanvragen van leerlingen die al 1 of 2 keer een subsidie hebben ontvangen, voorrang krijgen boven eerste aanvragen.

Er zijn verschillende muziekverenigingen waar uw kind lid kan worden. U kunt zelf kiezen bij welke vereniging.

Harmonie DOV (Door Oefening Volmaakter) Wijchen https://dovwijchen.wordpress.com

K en V (Kunst en Vriendschap) Balgoy http://kenv-balgoy.wix.com/kenv

Meer informatie over deze regeling en aanvragen kan via de website van het Cultuurknooppunt www.cultuurknooppunt.nl Op dit moment is de site van de gemeente rondom de subsidie niet beschikbaar.

Op de Paschalisschool werken de kinderen geregeld met een laptop. Om goed te kunnen werken met de educatieve software is het van belang dat de leerlingen soms gebruik kunnen maken van auditieve ondersteuning. Alle leerlingen krijgen in groep 3 éénmalig een eigen doosje met daarin oortelefoontjes voor het gebruik op de computer. De leerlingen zijn hier zelf verantwoordelijk voor.
Wanneer de oortelefoontjes kapot zijn, neemt de leerling van thuis nieuwe mee met als voorwaarde dat deze compact zijn en gemakkelijk in het laatje passen. Ook is het mogelijk om via school tegen contante betaling van €2,50 nieuwe oortelefoontjes aan te schaffen.

Betrouwbare online informatie over opvoeden en opgroeien: www.opvoedinforegionijmegen.nl Doen we het wel goed? Waarom is mijn kind zo verlegen? Hoe stel ik duidelijke grenzen? Maar ook: hoe lang mag mijn peuter televisie kijken? En wat doe je tegen cyberpesten? Opvoeden is een uitdagende taak: mooie momenten en onvergetelijke ervaringen, maar soms ook minder leuke situaties. Iedere ouder heeft dan ook wel eens vragen over opvoeden en opgroeien. Op OpvoedinforegioNijmegen.nl vinden ouders en professionals die werken met kinderen veel betrouwbare informatie. Naast informatie over opgroeien, opvoeden en gezondheid van kinderen, vind je op deze site ook cursussen, trainingen en adressen in de regio Nijmegen waar ouders/opvoeders of kinderen terecht kunnen. www.opvoedinforegionijmegen.nl / www.facebook.com/OpvoedinfoRegioNijmegen (De website en de Facebook-pagina worden beheerd door GGD Gelderland-Zuid in opdracht van de deelnemende gemeenten.)

Het onderwijszorgcentrum (OZC) van Samenwerkingsstichting Kans & Kleur

Kans & Kleur wil via haar zorgbeleid zoveel mogelijk kinderen passende zorg en passend onderwijs bieden op de basisscholen.

Het onderwijszorgcentrum Kans & Kleur heeft als kerntaak om de gehele stichting te versterken wat betreft passend onderwijs. Alle scholen van Kans & Kleur leveren een bijdrage aan de realisering van passend onderwijs in Wijchen. Het onderwijszorgcentrum ondersteunt de scholen, leerkrachten, leerlingen en ouders hierbij. Hiertoe biedt het onderwijszorgcentrum Kans & Kleur leerkrachten professionalisering en ondersteuning gericht op ondersteuning aan basisschoolleerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Het centrum is verbonden aan de Bolster, de school voor Speciaal Basisonderwijs. Het onderwijszorgcentrum kent de volgende functies:

  • Ondersteuningsplatform Wijchen (zie onder)
  • Het bieden van speciaal basisonderwijs op de Bolster
  • Kortdurende interventies
  • Groot overleg en consultaties voor scholen
  • Professionalisering
  • Kwaliteitsbewaking

Vanuit het onderwijszorgcentrum worden de volgende zaken gerealiseerd:

  • Het bieden van speciaal basisonderwijs op de Bolster
  • Afdeling jonge kind van het speciaal basisonderwijs in Noorderlicht
  • Crisisopvang op de Bolster
  • Schoolmaatschappelijk werk op alle scholen. Er is hulp voor leerlingen en gezinnen en toeleiding naar het sociale wijkteam.
  • Netwerk voor intern begeleiders, de Werkgroep Afstemming Leerlingenzorg (WAL).
  • Plusklas voor meer- en hoogbegaafde leerlingen van groep 7 en 8 voor alle scholen van Kans & Kleur
  • Ondersteuning op de scholen door deskundigen
  • Samenwerking primair onderwijs en voortgezet onderwijs (PO-VO) voor een ononderbroken ontwikkelingslijn
  • Georganiseerd overleg met de peuterspeelzalen i.v.m. de doorgaande lijn
  • Commissie voor toelaatbaarheidsverklaringen voor het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs
  • Gespecialiseerde naschoolse opvang binnen Wijchen door Kleur

Het onderwijszorgcentrum Kans & Kleur is gehuisvest in hetzelfde gebouw als de Bolster:

Homberg 2994
6601 XR Wijchen
Tel: (024) 645 42 41

Directeur: René Smits mailadres: rene.smits@kansenkleur.nl
Coördinator: Eline Polman mailadres: eline.polman@kansenkleur.nl


Passend onderwijs
Samenwerkingsstichting Kans & Kleur hoort bij het samenwerkingsverband Stromenland. Dit is een groot samenwerkingsverband met de gemeenten Beuningen, Boxmeer, Cuijk, Druten, Grave, Groesbeek, Heumen, Mill en Sint Hubert, Millingen aan de Rijn, Nijmegen, Sint Anthonis, Ubbergen, West Maas en Waal en Wijchen. Dit geheel is opgedeeld in zes ondersteuningsplatforms waarvan Wijchen er één is.

Het ondersteuningsplatform is onderdeel van het onderwijszorgcentrum. René Smits is de contactpersoon van het platform.

Vanuit dit platform werken een aantal schoolondersteuners met verschillende deskundigheden op de scholen. Alle scholen hebben uren om in te zetten voor deze ondersteuning. De school bepaalt zelf hoe en voor wie de ondersteuning wordt ingezet. Een belangrijk doel hierbij is het vergroten van de vaardigheden en kennis van de leerkrachten.

Als een school, ondanks de extra ondersteuning, niet meer voldoende tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoeften van een leerling kan er in overleg met ouders besloten worden om een toelaatbaarheidsverklaring aan te vragen. Een commissie van het ondersteuningsplatform bekijkt de aanvraag en het volledige dossier en neemt een besluit over het wel of niet toekennen van de toelaatbaarheid. Met deze verklaring kan de leerling aangemeld worden op het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs, afhankelijk van het soort toelaatbaarheidsverklaring.

Een toelaatbaarheidsverklaring is geldig in het lopende schooljaar en het gehele nieuwe schooljaar. Daarna wordt er opnieuw bekeken of een onderwijsplaats in het speciaal (basis) onderwijs noodzakelijk is.

Iedere school heeft een schoolondersteuningsprofiel. Hierin staat beschreven wat de basisondersteuning inhoudt en hoe de zorgstructuur is opgezet. Dit profiel is op te vragen bij de school.

Ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland geeft duidelijkheid over passend onderwijs
Heb je vragen over passend onderwijs, wil je advies of praten met iemand die met je meedenkt? Dan kun je terecht bij de school van jouw kind of bij ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland. De website is www.steunpuntnijmegenstromenland.nl.

Het ouder- en jeugdsteunpunt is een initiatief van samenwerkingsverband Stromenland en samenwerkingsverband V(S)O Nijmegen. Op de website vind je informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veelgestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Je vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. En wil je een vraag stellen? Dan kun je contact opnemen met ouder- en jeugdsteunpunt Nijmegen Stromenland.

Op de website van Stromenland, www.stromenland.nl staat meer inhoudelijke informatie voor ouders en leerlingen, over hoe zaken in de regio Stromenland geregeld zijn. Bijvoorbeeld over hoe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband geregeld is, welke scholen erbij horen, documenten etc.

Wij doorlopen de volgende procedure bij ziekte van een leerkracht. Voorafgaand aan het op papier zetten van deze procedure heeft de directie hierover overleg gevoerd met de MR. De MR kan zich vinden in de procedure.

Procedure vervanging bij ziekte Paschalisschool in volgorde, van stap 1 naar stap 4:

  1. Bij ziekte van de leerkracht wordt een vervanger ingezet vanuit de vervangerspool van Kans & Kleur.
  2. Indien er geen vervanger voorhanden is, wordt een groep opgesplitst (school besluit welke groep).
  3. Na één dag te zijn opgesplitst worden de ouders geïnformeerd dat de groep de volgende dag thuisblijft.
  4. Indien vervanging nog steeds niet voorhanden is, worden andere groepen afwisselend verzocht één dag thuis te blijven.

U mag erop vertrouwen dat we ons uiterste best blijven doen om voor de beste oplossing (binnen het bereik van onze mogelijkheden) te kiezen.

Onze protocollen:

Veiligheid

Pesten

Verzuim

Rouw

Schorsen en verwijderen

Medicijngebruik
Met de invoering van het vijf gelijke dagen model zullen er meer kinderen die medicijnen gebruiken dit onder schooltijd moeten innemen. Om dit allemaal goed te laten verlopen, is hier een protocol voor opgesteld. U kunt dit protocol hier downloaden. Wilt u dit na invulling bij de eigen leerkracht inleveren?

Basisondersteuning
Protocol ‘Werkwijze basisondersteuning’ kan ter inzage opgevraagd worden bij een van de kwaliteitscoördinatoren: aafke.vander.logt@kansenkleur.nl of lucienne.van.summeren@kansenkleur.nl 

Rapport groep 1 en 2

In groep 1-2 krijgen alle kinderen in februari en juni een rapport. De leerkrachten maken een verslag van de taakwerkhouding en het gedrag. Daarnaast gaan we in gesprek over de ontwikkeling van uw kind gericht op de doelen van MijnKleuterplein. Hiervoor gebruiken we het verslag waarin de verschillende onderdelen van de reken- en taalvaardigheden worden benoemd.
Uiteraard kunt u altijd binnen lopen voor het maken van een afspraak voor een gesprek over de ontwikkeling van uw kind.

Rapport groep 3 t/m 8

Alle groepen krijgen in februari en in juni een rapport. Het kan zijn dat de ontwikkeling van uw kind aanleiding geeft u in november uit te nodigen voor een voortgangsgesprek. De leerkracht nodigt u dan uit, maar u kunt ook als ouder aangeven een gesprek op prijs te stellen.

Sanne Roberts is vanuit het Sociaal Team Wijchen als schoolmaatschappelijk werker werkzaam op de Paschalisschool. U kunt bij haar terecht voor vragen op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind(eren). Denk hierbij aan vragen over opvoeden, sociale vaardigheden, faalangst, (rouw)verwerking, (echt)scheiding, weerbaarheid, pesten, opvallend gedrag etc. U bent welkom om binnen te lopen voor informatie/advies tijdens het spreekuur of u kunt een afspraak maken via de kwaliteitscoördinatoren Lucienne van Summeren of Aafke van der Logt.

In het schoolplan staan o.a. onze plannen omtrent kwaliteit en onze visie. U kunt het het schoolplan downloaden en/of inzien bij het tabblad informatie / downloads op de website of hierop klikken.

Wij vinden het belangrijk om stagiaires te begeleiden. Naast studenten voor klassen- en onderwijsassistent begeleiden wij studenten van de PABO (opleiding voor leerkrachten) in verschillende groepen. Zij geven les in aanwezigheid en onder begeleiding van de groepsleerkracht. De leraar-in-opleiding (LIO) geeft gedurende een aantal dagen per week geheel zelfstandig les, waarbij de groepsleerkracht wel verantwoordelijk blijft, maar niet altijd in het groepslokaal aanwezig is.

Wanneer u uw kind wil laten uitschrijven, moet u hiervoor een formulier invullen. Dit is bij de administratie te verkrijgen. Met de leerkracht van uw kind spreekt u af hoe de rapportage naar de nieuwe school zal plaatsvinden. Over iedere leerling die de school verlaat zijn we wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport op te stellen ten behoeve van de ontvangende school.

Op onze school willen we het optimale uit onze leerlingen halen. We hebben hierbij hoge verwachtingen. Mensen kunnen hoge verwachtingen alleen waarmaken als zij zich veilig voelen. Daarom is het belangrijk dat op de Paschalisschool een positief werk- en leefklimaat heerst en dat de schoolomgeving ordelijk is.

Veiligheid gaat over gedrag van mensen en de cultuur in een organisatie. Het gaat over de wijze waarop de mensen die bij de school betrokken zijn, met elkaar en hun omgeving omgaan. Op een veilige school voelen leerlingen zich thuis. Ze komen graag naar school en voelen zich serieus genomen door de leerkrachten. Privacy is een aspect van de sociale veiligheid. Niet iedereen maakt in zijn leven de juiste keuzes. Normaal gesproken blijven die keuzes privé. Dit geeft mensen de gelegenheid om te experimenteren en om fouten te maken waar ze van leren. Privacy geeft daarmee de mogelijkheid tot ontwikkeling en groei, zonder geconfronteerd te worden met keuzes uit het verleden. Leerlingen en medewerkers hebben recht op een veilige (digitale) leeromgeving en werkomgeving: een school waar kinderen veilig kunnen experimenteren en fouten kunnen maken, om daar vervolgens van te leren.

Leerkrachten
Wanneer een leerkracht jarig is, viert deze dit desgewenst met de groep op zijn/haar verjaardag in de klas. De leerkracht bekijkt zelf of en hoe hier invulling aan wordt gegeven. Uitgangspunt is dat het geen grote activiteit wordt die ten koste van de onderwijstijd gaat.

Leerlingen
▪ Met een verjaardag mag alles getrakteerd worden (een ijsje mag … een ijskar laten komen niet), maar we promoten een gezonde traktatie. Hier kunt u ideeën op doen.
▪ Speelgoedtraktaties gaan in de tas mee naar huis.
▪ Ouders zijn niet aanwezig bij verjaardagen. In afstemming met ouders kan de leerkracht foto’s maken en deze met ouders delen via Parro.

De verjaardagen van de kinderen worden natuurlijk in de klas gevierd.

Uitnodigingen voor een verjaardag geven wij niet op school aan elkaar
Bij voorkeur worden uitnodigingen verstuurd of thuis afgegeven. Mocht het niet anders mogelijk zijn, dan geven wij uitnodigingen buiten de poort aan elkaar.
Waarom doen we dat zo? Het is superleuk om uitnodigingen uit te mogen delen, en nog leuker om een uitnodiging te krijgen! Het is heel erg vervelend om te zien dat jij er geen krijgt en een ander wel.

Verkeersveiligheid rond onze school

Om te zorgen voor een zo veilig mogelijke verkeerssituatie willen wij u het volgende vragen:

  • Wilt u uw kind(eren) zoveel mogelijk lopend naar school sturen – dus zonder fiets;
  • De kinderen die met de fiets komen nemen de tweede poort aan de rechterkant;
  • Wanneer u uw kind met de auto naar school brengt, wilt u hem of haar dan op de parkeerplaats afzetten? Deze is bereikbaar via  de Randweg.

Ochtend
Vanaf 8.20 uur is er een collega aanwezig op het plein bij de fietsenstalling. Het is fijn als u erop toeziet dat uw kind niet veel eerder naar school toe gaat. Alle leerlingen wachten op het plein totdat de bel gaat. Ook de leerlingen die in de lokalen aan het fietspad langs de parkeerplaats zitten. Wanneer de bel om 8.25 uur gaat gaan de buitendeuren open en mogen leerlingen naar hun lokaal lopen. De vraag om wanneer u uw kind met de fiets naar school brengt de fiets te stallen bij het ONI gebouw (tafeltennisvereniging) en niet parallel aan het fietspad tussen het schoolplein en de voetbalvelden. Er fietsen veel leerlingen over dit fietspad en wanneer hier tussendoor leerlingen en ouders oversteken ontstaan gevaarlijke situaties.

Middag
Om 14.00 uur staat wederom een van onze collega’s bij de fietsenstalling om ervoor te zorgen dat alle leerlingen goed kunnen vertrekken. U kunt op de stoep tussen de parkeerplaats en het fietspad op uw kind wachten. Wanneer uw kind nog in groep 1-2 zit kunt u op het schoolplein bij de deur van het lokaal wachten.

Leerlingen die tijdens het eerste of het laatste uur gymles hebben gaan door de deur bij de gymzaal. U hoort van de leerkracht van uw kind of dit voor uw kind van toepassing is.

Er mag niet gefietst worden op het plein, wilt u er alert op zijn dat dat dit ook voor loopfietsjes en stepjes geldt.

Breed verrijkingsaanbod in groep 1-2   

Vanaf het moment dat duidelijk is dat een kleuter deel uitmaakt van de doelgroep, wordt gestart met een breed verrijkingsaanbod.

Uitgangspunten van een breed verrijkingsaanbod:

  • Er wordt verrijking aangeboden op zoveel mogelijk verschillende ontwikkelingsgebieden, dus  zo breed mogelijk
  • Er wordt verrijkingsmateriaal gezocht dat aansluit bij de verschillende manieren van leren die passen bij kleuters
  • Er wordt aangesloten bij de diverse werkvormen, die gehanteerd worden bij de routinelessen van Onderbouwd (kringgesprek, werken met ontwikkelingsmateriaal, spelen in hoeken, werken met projecten)

Ontwikkelingslijnen worden uitgebreid (hiervoor worden materialen aangeschaft of aanvullende opdrachten ontwikkeld. Er wordt aangegeven welke verrijkingsmogelijkheden de methode Onderbouwd biedt

Verrijkingsaanbod groep 3-8

  • In de tijd die vrijkomt door compacting werken leerlingen aan verrijkingsopdrachten
  • Er wordt niet vooruit gewerkt met de leerstof en er wordt geen leerstof aangeboden van een volgend leerjaar
  • Er zijn vaste onderwijsarrangementen voor de eerste leerlijn voor aanvankelijk lezen, spelling en rekenen opgenomen in het groepsplan

Aanbod leerlingen tweede leerlijn via individueel handelingsplan

Begeleiding bij verrijkingswerk

  • Begeleiding verrijkingswerk eerste leerlijn en tweede leerlijn in verrijkingsgroep
  • Leerlingen werken ook in de groep aan verrijkingsopdrachten
  • Tweede helft schooljaar kunnen leerlingen ook vragen stellen over verrijkingswerk aan de reguliere leerkracht (niveau eerste leerlijn)

Adviesgesprekken voortgezet onderwijs (VO)

Elk jaar is het opstellen van een advies voor een kind dat naar het VO gaat een verantwoordelijke taak. Wij willen hier zorgvuldig mee omgaan. Bij het opstellen van dit advies nemen we de volgende aspecten mee: de gegevens van LIB, de gegevens van de methodegebonden toetsen en het algehele beeld dat wij hebben van het kind.

In groep 6 lichten we de verwachte uitstroom richting het VO toe aan ouders en kind tijdens het rapportgesprek in februari/maart.

In groep 7  lichten we de verwachte uitstroom richting het VO toe aan ouders en kind tijdens het rapportgesprek in februari/maart.

In groep 8 wordt in januari het voorlopig advies gegeven. In maart wordt naar aanleiding van de doorstroomtoets het definitieve advies gegeven. Tijdens de centrale aanmeldweek meldt uw zoon/dochter zich aan op het VO.

De volgende richtlijnen hanteren wij voor de advisering: 

  • VWO
    Leerlingen hebben een goede zelfverantwoordelijkheid en planningsvaardigheden Beschikken over doorzettingsvermogen en goede motivatie
    Hebben inzicht in de lesstof
    CITO-LOVS: maximaal I of I+ scores
    Maximaal 1 hoge II score
  • HAVO
    Zie boven, hebben behoefte aan meer begeleiding van de leerkracht.
    CITO-LOVS: II en I scores.
    Indien er een III- score is op een CITO –toets, dan moet er een voldoende zijn voor het zelfde vak op de methode gebonden toets. 
  • VMBO T
    Leerlingen hebben begeleiding nodig van de leerkracht op het gebied van taakwerkhouding, zelfsturing, planning. Deze leerlingen zijn gemotiveerd om te leren.
    CITO-LOVS: maximaal II en III scores.
    Maximaal 1 hoge IV score. 
  • VMBO K
    Deze kinderen hebben behoefte aan regelmatige herhaling van de lesstof en zijn meer praktisch ingesteld. Over het algemeen worden deze kinderen opgeleid tot praktische beroepen. Huiswerk wordt door deze leerlingen vaak gezien als een belasting.
    CITO-LOVS: III en IV scores. 
  • VMBO B/praktijkonderwijs
    Zie hierboven.
    VMBO B: CITO-LOVS: IV en V scores of anders vermeld zoals in het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling.
  • Praktijkonderwijs: Het uitstroomniveau is bepaald in het OPP van de leerling.

Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO)                                                                                                                        

Voor leerlingen die (tijdelijk) extra hulp nodig hebben, is er het LWOO. De leerlingen in het LWOO krijgen extra begeleiding. Daarnaast volgen de leerlingen onderwijs in kleinere groepen, waardoor ze meer aandacht krijgen. Leerlingen in het LWOO volgen hetzelfde programma als leerlingen in het regulier onderwijs en sluiten de opleiding meestal gewoon af met een VMBO-diploma. De Regionale Verwijzingscommissie (RVC) bepaalt, aan de hand van landelijk vastgestelde criteria, of de leerling in aanmerking komt voor LWOO.

Leerlingen die hier eventueel voor in aanmerking komen moeten een leerachterstand hebben op tenminste twee van die vier leergebieden; technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en inzichtelijk rekenen. Minimaal één daarvan moet rekenen of begrijpend lezen zijn. Als uitgangspunt wordt soms naar het LOVS gekeken. Soms kan een aangetoonde sociaal-emotionele problematiek ook leiden tot plaatsing in het LWOO. (uit de brochure ‘toelating tot het Leerwegondersteunend- en Praktijkonderwijs)

Procedure voor een afwijkend advies indien ouders het niet eens zijn met het advies.

  1. De basisschool maakt zijn schooladvies weloverwogen. Indien ouders er niet mee kunnen instemmen, wordt dit vermeld op het Inschrijfformulier van het VO. De basisschool wijzigt het advies niet op verzoek van de ouders. Ouders kunnen in gesprek gaan met de directeur van de school.
  2. Ouders kunnen eventueel een nader intelligentieonderzoek laten doen.
  3. Ouders worden verwezen naar de school van het VO, waar de uiteindelijke beslissing voor plaatsing ligt.

Ieder kind krijgt in groep 4 een vulpen of rollerpen van de school. Dat is een pen van een goede kwaliteit. Deze pen gaat steeds mee naar een volgende groep.

Mocht de pen stuk gaan dan kan op school bij de administratie voor € 5,- een nieuwe pen gekocht worden.

Het is verplicht om op school met een vulpen of rollerpen te schrijven om zodoende een goed leesbaar handschrift te ontwikkelen. Alleen op verzoek van een ergotherapeut kan er ook met met een andere pen worden geschreven.