WereldWijde WiskundeWedstrijd

Afgelopen week hebben enkele kinderen van groep 5 t/m 8 meegedaan aan de W4Kangoeroe rekenwedstrijd. Deze W4Kangoeroewedstrijd is een reken- en wiskundewedstrijd die jaarlijks in maart op heel veel scholen wordt georganiseerd en door heel veel leerlingen wordt gemaakt. In Nederland doen er ongeveer 140.000 leerlingen mee op 2350 scholen.

De kangoeroe komt uit Australië en dat geldt ook voor de W4kangoeroewedstrijd. In 1980 werd daar voor het eerst een soort wiskundewedstrijd georganiseerd.

Geïnspireerd door het Australische succes, begonnen in 1990 in Frankrijk enkele wiskundigen met de organisatie van een dergelijke wiskundewedstrijd.

Als eerbetoon aan de Australiërs doopten ze hun wedstrijd “Kangourou”.

Door Frankrijk uitgenodigd begonnen in 1994 enkele Europese landen, waaronder Nederland, ook met de organisatie van een vergelijkbare wiskundewedstrijd.

In 1995 werd in Parijs de internationale organisatie “Kangourou sans frontières” (KSF) opgericht. In datzelfde jaar werd in Nederland de Stichting Wiskunde Kangoeroe opgericht met het doel jaarlijks een zogenaamde Kangoeroe wiskundewedstrijd te organiseren.

De kinderen die mee hebben gedaan, kunnen rond 29 maart hun eigen antwoorden vergelijken met de antwoorden op www.w4kangoeroe.nl

Eind mei komt de officiële uitslag en worden de oorkondes uitgedeeld in de klas.