Hoe werken we in de groepen 3 t/m 8
Onze school werkt met het leerstofjaarklassensysteem, deels in de vorm van combinatiegroepen. Er zijn meerdere niveaus in een groep, wat inhoudt dat niet elke leerling hetzelfde werk doet.
Wij werken volgens het IGDI model. Dit staat voor: Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie. Het is een instructiemodel met een zeer groot leerrendement. Leerlingen die minder instructie nodig hebben gaan, na een korte instructie, zelf aan het werk. Zij maken minder stof en krijgen daarnaast ander werk. Leerlingen die juist meer moeite hebben met de leerstof krijgen verlengde instructie. De instructie is in het kort in drie groepen onderverdeeld; verkorte-, basis- en verlengde instructie. We spreken daarom over onderwijs op maat, de leerstof en instructie worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van uw kind.
De methode ‘De Vreedzame School’ maakt deel uit van het aanbod op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Dit geldt voor alle groepen. Meer informatieve vind u op de website onder “De Vreedzame School”.
Volgen van de ontwikkeling
De ontwikkeling van uw kind volgen we o.a. met de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. Daarnaast nemen we in januari en in mei – juni CITO – toetsen af. Wanneer de ontwikkeling van uw kind extra aandacht nodig heeft, nodigen we u uit voor een gesprek. Uiteraard kunt u ook altijd zelf een gesprek aanvragen bij de leerkracht wanneer u daar behoefte aan heeft.
Rapport groep 3 t/m 8
Alle groepen krijgen in februari en in juni een rapport. Aan het begin van het schooljaar start u met het omgekeerde oudergesprek. Het kan zijn dat de ontwikkeling van uw kind aanleiding geeft u in november uit te nodigen voor een voortgangsgesprek. De leerkracht nodigt u dan uit, maar u kunt ook als ouder aangeven een gesprek op prijs te stellen.