Beste ouder(s), verzorgers, 

Hierbij willen we u graag enige informatie geven over de gang van zaken in de groepen 7 en 8. 

Algemeen: 

  • Op maandag voeren we een weekendgesprek.  
  • Per week hebben enkele kinderen de verantwoording voor kleine taken in de klas. Ze delen bijvoorbeeld schriften uit en helpen na school met opruimen. Afhankelijk van de taak kunnen de kinderen dus iets later thuis zijn dan gewoonlijk. 
  • Voor of na het buitenspelen, eten en drinken de kinderen in de klas. Wij streven naar ‘iets gezonds’.  
  • Verjaardagen van de kinderen worden natuurlijk in de klas gevierd. Iedere leerkracht vult dit op persoonlijke wijze in. De leerlingen mogen trakteren als ze dat willen.  
  • Elke dag kijken we naar het schooltelevisieprogramma “Jeugdjournaal”. Hierdoor blijven de kinderen op de hoogte van het nieuws en achtergronden daarvan. 
  • Als uw kind ziek is, kunt u dat telefonisch tussen 8.00 uur en 8.20 uur doorgeven via 024-3661209.  

Huiswerk 

  • Agenda: Alle leerlingen van groep 7 en 8 houden op school hun eigen agenda bij. Hierin houden ze bij welke lessen er dagelijks zijn en of ze hun werk af hebben. Ook nemen ze hierin hun toetsen op en noteren ze belangrijke afspraken en hun huiswerk. Hiermee willen we de leerlingen alvast voorbereiden op het Voortgezet Onderwijs. 
  • Groep 7: De leerlingen uit groep 7 krijgen soms huiswerk mee. Dit kan bestaan uit het leren van een toets of de voorbereiding van een spreekbeurt of boekbespreking. Het schema met de toetsen voor de aankomende periode ontvangen de leerlingen na elke vakantie. De leerlingen van groep 7 krijgen geen werkbladen mee naar huis als huiswerk, in tegenstelling tot de leerlingen van groep 8.  
  • Groep 8: Net als de leerlingen van groep 7 krijgen de leerlingen van groep 8 leerwerk van de vakken aardrijkskunde, natuur, geschiedenis en Engels mee naar huis en bereiden ze thuis een boekbespreking en spreekbeurt voor. Daarnaast krijgen de leerlingen uit groep 8 op vrijdagmiddag huiswerk mee. De leerlingen moeten leren verantwoordelijkheid te dragen voor opgegeven taken. Enige begeleiding van u zal misschien wel nodig zijn, maar ook kunnen ze op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag met problemen terecht bij de leerkracht. Het huiswerk moet uiterlijk op vrijdagmorgen weer op school ingeleverd worden.

Communicatie 

  • Via de wekelijkse (iedere vrijdag) Paschalis Flits houden we u op de hoogte over de ontwikkelingen en activiteiten van de school. Op de schoolwebsite www.paschalisschool.nl kunt u alle schoolinformatie terugvinden. Op de website staan bijvoorbeeld het vakantierooster, de schoolgids, de jaarkalender en nog veel meer. 
  • Daarnaast werken wij met Parro. Parro is een app die wij gebruiken om met ouders te communiceren; vanuit de groepen, bijv. een leuk fotootje, vanuit de leerkracht, bijv. een uitnodiging voor een oudergesprek of vanuit de school, bijv. de Paschalis Flits of andere mededelingen. 

Voortgezet Onderwijs 

Alvorens te komen tot een advies kijken we naar zelfstandigheid, concentratie, doorzettingsvermogen, werkhouding (o.a. omgaan met huiswerk), resultaten in de klas en leerlingvolgsysteem. De leerkrachten overleggen samen met elkaar en de kwaliteitscoördinatoren en directeur van de school over het advies voor het Voortgezet Onderwijs. Op 10 en 11 januari 2024 worden alle ouders en leerlingen van de groepen 7 en 8 uitgenodigd voor een advies over verwachte uitstroom en voorlopig advies. 

Ouderhulp 

Indien er hulp nodig is bij activiteiten, dan wordt er een oproep geplaatst op Parro. 

Schoolvakken 

Taal 

We werken met Staal voor de vakken taal en spelling. Taal werkt met 8 thema’s per jaar.  De nieuwe woorden komen bij taal dagelijks terug. Dit bevordert de woordenschat. De lesstof wordt aan de hand van herkenbare situaties en realistisch taalgebruik aangeboden. De onderdelen woordenschat, taal verkennen, spreken & luisteren en schrijven sluiten hierop aan. Er is tijdens de lessen veel afwisseling tussen instructie, zelfstandig werken, werken in tweetallen of kleine groepjes. De kinderen vinden in de lesboeken en werkboeken leskaarten terug die ondersteuning bieden bij het lesdoel. In elk thema legt Staal een sterk kennisfundament. De kinderen doen de eerste twee weken kennis op. In week drie verwerken ze deze kennis in een eigen publicatie of presentatie. Ze gaan écht met taal aan de slag. Een goede voorbereiding voor later. 

De methode Staal is zodanig opgebouwd dat de thema’s niet gebonden zijn aan een vast leerjaar. Vandaar dat wij dit schooljaar (2023-2024) alle thema’s aanbieden van groep 7. 

Spelling 

Vijf dagen per week hebben de kinderen spelling. Dag 1, 2, 4 en 5 bestaan uit het aanleren en herhalen van de spellingscategorieën. Bij dag 3 wordt grammatica aangeboden. Kennis van woordsoorten en zinsdelen is nodig om woorden goed te kunnen schrijven. In de grammaticalessen komen woordsoorten, zinsdelen en leestekens aan bod. Iedere les wordt afgesloten met een dictee. Deze bestaat uit 3 woorden en 3 zinnen. Deze wordt uitvoerig besproken en nagekeken. 

Woordenschat: tips voor thuis 

In onze taalmethode en begrijpend leeslessen leren de kinderen voortdurend nieuwe woorden. Woordenschat is een belangrijk onderdeel van de lees- en taalontwikkeling. Vandaar dat we onderstaande tips nog mee willen geven voor thuis! 

Kinderen leren woordbetekenissen voor een groot deel doordat ze de woorden horen en zelf gaan gebruiken. Hierbij is de rol van de volwassenen om hen heen heel belangrijk.  

Wat kunt u doen? 

  • benoem veel woorden
  • lees veel voor
  • bekijk platenboeken
  • leg veel woorden uit 
  • laat kinderen veel lezen
  • zing liedjes
  • kijk informatieve kinderprogramma’s zoals jeugdjournaal en klokhuis
  • speel informatieve spelletjes op de computer of tablet

Hoe kunt u dat doen? 

  • Vraag wat een woord betekent. (En vraag niet: “Ken je dit woord?” Een kind zal dan al snel ja zeggen..)
  • Vraag je kind of hij dit woord al eens eerder heeft gehoord.
  • Kom nog eens op een woord terug als u het weer ergens tegenkomt. 
  • Help je kind de verbanden te leggen. ‘Dit is net als toen..’ Weet je nog dat we in een boekje lazen over.., hier zie je een …’

Het kennen van veel woorden is essentieel voor de verdere schoolontwikkeling van een kind. Door het kennen van veel woorden, profiteert het kind optimaal bij de andere vakken. Woordenschat is de basis! 

Belangrijk om te weten: 

  • Nieuwe woorden moeten 7 keer, in verschillende vormen, aangeboden worden voordat ze beklijven. 
  • Woorden worden onthouden in groepjes, gebruik daarom een ‘context’ (verhaaltje) met daarin voor het kind bekende woorden, zodat hij ze bij dat groepje op kan slaan. 
  • Het ontwikkelen van woordenschat werkt als een vicieuze cirkel. Hoe meer woorden kinderen kennen, hoe meer en hoe makkelijker zij nieuwe woorden bijleren. 
  • Dagelijks 10 min per dag thuis lezen, betekent per jaar 622.000 woorden lezen, waardoor je steeds meer gaat begrijpen.

Extra taalactiviteiten 

De kinderen verzorgen minstens één keer per jaar een mondelinge boekbespreking en een spreekbeurt.  

Technisch lezen 

Vorig schooljaar zijn we gestart met de methode Karakter. Aan de hand van personages (karakters) worden de kinderen geïnspireerd om te lezen. Elke les staat er een duidelijk lesdoel centraal.
Deze lessen worden aangeboden op 4 niveaus:
Aanpak 1: groepsinstructie, verlengde instructie en begeleide inoefening.
Aanpak 2: groepsinstructie, korte verlengde instructie, begeleide inoefening en differentiatie tekstaanbod.
Aanpak 3: Na de groepsinstructie gaan de kinderen zelfstandig aan de slag met eigen route met differentiatie in opdracht- en tekstaanbod.
Pluslezers: apart plusboek met instructie op lesdoelen van hoger Avi niveau en verdieping literatuureducatie.

In de groepen 7 en 8 staat er elke week een les technisch of vloeiend lezen op het programma.
Daarnaast hebben alle groepen elke week een les leesbevordering en literatuureducatie. Ook lezen we in de groepen 7 en 8 in duo’s of drietallen om het hardop, vloeiend en nauwkeurig lezen te bevorderen. 

Ook is er ruimte voor het ‘vrij lezen’. Er is een klassenbibliotheek en daarnaast worden er om de zes weken boeken van de bibliotheek gehaald. Kinderen mogen ook een boek van thuis meenemen. Heel belangrijk blijft het ‘bieb’-bezoek. U kunt uw kind stimuleren te lezen door hem/haar mee te nemen naar de bibliotheek, die voor kinderen onder de 12 jaar gratis is. Laat uw kind zelf een keuze maken uit de boeken. In de bibliotheek staan veel boeken nog steeds op AVI-niveau zodat uw kind op eigen niveau kan kiezen. Elke dag thuis lezen blijft in de bovenbouw heel belangrijk! 

Begrijpend lezen 

Het doel van de begrijpend leeslessen is om de kinderen te leren omgaan met verschillende soorten teksten. We gebruiken daarvoor de teksten van Nieuwsbegrip, waarbij kinderen aan de hand van de actualiteit het begrijpend lezen oefenen. Daarnaast gebruiken we ook nog andere soorten teksten die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Bijvoorbeeld uit de boeken van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur. Maar ook teksten uit lees- of informatieboeken, verschillende tijdschriften  of kranten.

Schrijven

Voor schrijven gebruiken we de methode Pennenstreken. In de bovenbouw van de basisschool wordt toegewerkt naar een leesbaar en vlot te schrijven eigen handschrift. In groep 7 en 8 kunnen leerlingen naar eigen inzicht werken aan een leesbaar handschrift. Pennestreken geeft ze daarvoor 6 kijkpunten mee die ze eerder in de middenbouw aangeleerd hebben gekregen: lussen en stroken, hoofdletters en kleine letters, dichte en open letters, letters bij elkaar, op de schrijflijn schrijven en regelmaat in het handschrift. De kinderen schrijven aan elkaar. De kinderen schrijven met vulpen, tenzij anders wordt geadviseerd.

Rekenen

Wij werken dit jaar met de papieren versie van de rekenmethode Pluspunt 4. Elk blok heeft een werkboek, waarin de nieuwe oefenstof wordt aangeboden. In het werkboek wordt ook aan “conditietraining” gedaan. De oefeningen die hierbij horen zijn voornamelijk herhalings- en automatiseringsopdrachten. Daarnaast kunnen de kinderen ook nog binnen het programma op de laptop oefenen (deze taken zijn adaptief).

Wereldoriëntatie 

De educatieve methode Argus Clou bestaat uit boeken en werkboeken voor: aardrijkskunde, natuur- en techniek en geschiedenis. 

De groepen 5 t/m 8 werken met vijf thema’s per vakgebied per jaar. Elk thema bestaat dan uit 6 lessen. Les 1-2 en 4 zijn basislessen met een verwerking. Bij les 3 en 5 kiest de leerkracht voor de puzzelroute of de creatieve route. De leerlingen krijgen na vijf lessen een samenvatting mee naar huis die ze kunnen leren en les 6 is de toetsles. Alle lessen worden ondersteund door digibordsoftware. Natuurlijk is topografie een onderdeel van Argus Clou aardrijkskunde, halverwege groep 5 begint de methode al met topografie.  

Engels

We werken in groep 7 en 8 met de methode ‘Groove me’. De basis van de lessen is actuele muziek: bekende popsongs en eigentijdse hits in hun oorspronkelijke uitvoering. Het thema van één liedje staat elke les centraal en wordt gebruikt om leerlingen Engels te leren. Daarbij komen alle vaardigheden aan bod, maar de nadruk ligt voornamelijk op het spreken en luisteren van Engels. De lessen beperken zich niet tot alleen de woorden uit het liedje, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema. 

Uitgangspunten van Groove me zijn: 

  • bijna alle kinderen houden van muziek, waardoor ze gemotiveerd zijn via muziek Engels te leren; 
  • muziek geeft zelfvertrouwen; 
  • muziek helpt kinderen om Engels beter te onthouden; 
  • met muziek wordt Engels geleerd via: zien, kijken, horen, luisteren, zeggen, zingen, lezen, voelen en bewegen. 

In de schooljaren waarin groep 7 en 8 zich voorbereiden op het verkeersexamen, zullen er wat minder Engels lessen en toetsen zijn. Dit is in schooljaar 2023-2024 ook het geval. 

Kunst en Cultuur

Onze school is, evenals de andere basisscholen van Kans en Kleur, aangesloten bij het Cultuurknooppunt Wijchen. Hierdoor kunnen onze kinderen elk jaar van een mooi cultuureducatie-aanbod gebruik maken.  We zorgen ervoor dat ze tijdens de basisschooltijd met alle disciplines in aanraking komen: muziek, dans, drama, literair, audiovisueel en nieuwe media. Ook bekijken zij enkele voorstellingen. Daarnaast is er voor elke jaargroep keuze uit een cultureel erfgoedaanbod. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen hun eigen leefomgeving goed leren kennen en waarderen. Natuurlijk staan de creatieve vakken ook op het lesrooster. Zo vaak mogelijk komen vakken als muziek, tekenen, handvaardigheid en drama aan bod. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren zich creatief te uiten; dit heeft een positief effect op hun ontwikkeling. Het allerbelangrijkste is echter dat de kinderen plezier beleven aan cultuureducatie.

Vreedzaam 

Wij, als Paschalisschool, streven om een school te zijn waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. Waarin iedereen op een prettige manier met elkaar omgaat en conflicten goed worden opgelost. En waarvan we het allemaal leuk vinden om iedere dag weer naar school te gaan. D.m.v. speelse activiteiten en gevarieerde opdrachten gaan de kinderen daar samen mee aan de slag. Wij gebruiken de methode ‘Vreedzaam’ als basis voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden voor groep 1 t/m 8. Daar wordt uitgelegd welke woorden en werkwijze wij de kinderen leren voor bijvoorbeeld het oplossen van conflicten, het samenwerken etc. Ook de buitenschoolse en tussenschoolse opvang werken op deze manier.  

Relaties en seksualiteit 

Eind groep 7 en groep 8 hebben we altijd een project in de klas rondom relaties en seksualiteit. De veranderingen in je lichaam, de verhoudingen tussen jongens en meisjes en vooral het respect naar elkaar toe, maar ook onderwerpen als voorbehoedsmiddelen komen aan de orde. 

Bewegingsonderwijs 

Tijdens de gymnastieklessen komen spelvormen aan de orde, maar ook verschillende toestellen worden gebruikt, onder andere bok, wandrek, trapezoïde en brug. We gaan gymmen in onze eigen gymzaal. Soms zullen we ook gebruik maken van het buitenveld. 

Tijdens de gymlessen dragen de kinderen sportkleding: T-shirt, korte broek en sportschoenen die niet buiten worden gedragen. De lessen worden gegeven door onze vakdocent. 

Wanneer uw kind om een of andere reden niet mee kan doen aan de gymnastiekles, wilt u dan even een briefje meegeven of een Parro bericht sturen? 

ICT 

We maken gebruik van de methode Delta de Draak. Deze methode biedt een doorlopende leerlijn van groep 1 t/m groep 8 met als doel om de leerlingen digitaal vaardig te maken. Er zit een duidelijke structuur in, een goede opbouw, een heldere uitleg en een aansprekende context voor zowel leerling als leerkracht. De zorgvuldige opbouw leidt tot digitale vaardigheid van de 21ste eeuw.   

De methode besteedt aandacht aan:  

  • ICT-basisvaardigheden  

o.a. basisbegrippen - presentaties - besturing - tekstverwerken  

  • Computational thinking  

o.a. programmeren - probleemanalyse - automatisering  

  • Mediawijsheid  

o.a. veiligheid - (her)kennen - reclame – mening en mens  

  • Informatievaardigheden  

o.a. zoeken - vragen - beantwoorden - filteren – evalueren 

De leerlingen hebben allemaal een eigen mailaccount waarmee ze inloggen op de laptop (groep 5 t/m 8). Dit maakt o.a. het werken met (Microsoft)Teams mogelijk, maar biedt ook mogelijkheden tot opslag via bijv. OneDrive. 

De Paschalisschool vindt het belangrijk dat de leerlingen op ICT-gebied met plezier kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling. Plezier en Ontwikkeling, twee pijlers van de school, willen we dus ook op ICT- gebied tot uiting laten komen.

Verkeer 

Voor het verkeersonderwijs gebruiken we de methode: “Wijzer door het verkeer”. Voorheen kregen alle leerlingen van groep 7 uitgebreide verkeerslessen ter voorbereiding op het theoretisch en het praktisch verkeersexamen. In afstemming met VVN Wijchen hebben wij afgesproken dat we met ingang van het huidige schooljaar één keer in de twee jaar alle groepen 7 en 8 laten deelnemen aan de verkeersexamens.  

Dit houdt in dat alle leerlingen van de huidige groepen 7 en 8 zich dit schooljaar gaan voorbereiden op de verkeersexamens. Op school nemen we de verkeerslessen door en maken we oefenexamens. In de periode voor het theoretisch examen krijgen de kinderen ook leerwerk hiervan mee naar huis. Thuis kan tevens de voorbereiding plaatsvinden voor het praktisch examen. 

Door regelmatig met je kind te fietsen, kan het geleerde in praktijk worden gebracht.    

De kinderen moeten een goede fiets hebben, die voldoet aan de verkeersveiligheidseisen. Voorafgaand aan het verkeersexamen worden de fietsen op school aan een controle onderworpen, om teleurstellingen en problemen bij het fietsexamen te voorkomen. 

Verdere informatie krijgt u t.z.t. 

BIJZONDERHEDEN groep 8: 

Doorstroomtoets 

Voorafgaande aan de officiële doorstroomtoets proberen we de kinderen alvast enigszins te laten wennen. Regelmatig maken de kinderen de “Proeftoetsen”.  

In februari wordt de landelijke doorstroomtoets afgenomen. De uitslag wordt door de uitgever berekend en deze verwachten we halverwege maart 2024.

Schoolkamp 

Alle leerlingen van groep 8 gaan op kamp op 3, 4 en 5 juni 2024. 

Meer informatie volgt t.z.t.  

Hebt u na het lezen van deze groepsinfo nog vragen, dan kunt u altijd bij de leerkracht terecht en evt. een afspraak maken. 

Met vriendelijke groet, 

Sjuul Aerts (7/8a) 

Sander van der Rijt (7/8b) 

Amy Robinson (7/8c)
Kaily Tiellemans (7/8c)