Beste ouder(s), verzorgers, 

Via dit schrijven willen we u graag enige informatie geven over de gang van zaken in de groepen 5-6. 

Algemeen

  • Per week hebben de kinderen een taak; Ze delen o.a. schriften uit en helpen na school met opruimen. In deze week kunnen de kinderen dus iets later thuis zijn dan gewoonlijk.  
  • Vlak vóór of direct ná het buitenspelen eten en drinken de kinderen in de klas.  
  • Verjaardagen van de kinderen worden natuurlijk in de klas gevierd. Iedere leerkracht vult dit op persoonlijke wijze in. Als traktaties zien we liever geen kauwgum. Liefst iets gezonds, een snoepje mag, maar niet te veel. 

Schoolvakken

Woordenschat groep 1 t/m 8 

Kinderen leren woordbetekenissen voor een groot deel doordat ze de woorden horen en zelf gaan gebruiken. Hierbij is de rol van de volwassenen om hen heen heel belangrijk.  

Wat kunt u doen? 

  • benoem veel woorden 
  • lees veel voor 
  • bekijk platenboeken 
  • leg veel woorden uit  
  • laat kinderen veel lezen 
  • zing liedjes 
  • kijk informatieve kinderprogramma’s zoals jeugdjournaal en klokhuis 
  • speel informatieve spelletjes op de computer of tablet 

Hoe kunt u dat doen? 

  • Vraag wat een woord betekent. (En vraag niet: “Ken je dit woord?” Een kind zal dan al snel ja zeggen..) 
  • Vraag je kind of hij dit woord al eens eerder heeft gehoord. 
  • Kom nog eens op een woord terug als u het weer ergens tegenkomt.  
  • Help je kind de verbanden te leggen. ‘Dit is net als toen..’ Weet je nog dat we in een boekje lazen over.., hier zie je een …’ 

Het kennen van veel woorden is essentieel voor de verdere schoolontwikkeling van een kind. Door het kennen van veel woorden, profiteert het kind optimaal bij de andere vakken. Woordenschat is de basis! 

Belangrijk om te weten: 

  • Nieuwe woorden moeten 7 keer, in verschillende vormen, aangeboden worden voordat ze beklijven.  
  • Woorden worden onthouden in groepjes, gebruik daarom een ‘context’ (verhaaltje) met daarin voor het kind bekende woorden, zodat hij ze bij dat groepje op kan slaan.  
  • Het ontwikkelen van woordenschat werkt als een vicieuze cirkel. Hoe meer woorden kinderen kennen, hoe meer en hoe makkelijker zij nieuwe woorden bijleren.  
  • Dagelijks 10 min per dag thuis lezen, betekent per jaar 622.000 woorden lezen, waardoor je steeds meer gaat begrijpen. 

Staal:  Taal  groep 4 t/m 8

We werken met Staal voor de vakken taal en spelling. Taal werkt met 8 thema’s per jaar.  De nieuwe woorden komen bij taal dagelijks terug. Dit bevordert de woordenschat. De lesstof wordt aan de hand van herkenbare situaties en realistisch taalgebruik aangeboden. De onderdelen woordenschat, taal verkennen, spreken&luisteren en schrijven sluiten hierop aan. Er is tijdens de lessen veel afwisseling tussen instructie, zelfstandig werken, werken in tweetallen of kleine groepjes. De kinderen vinden in de lesboeken en werkboeken leskaarten terug die ondersteuning bieden bij het lesdoel. In elk thema legt Staal een sterk kennisfundament. De kinderen doen de eerste twee weken kennis op. In week drie verwerken ze deze kennis in een eigen publicatie of presentatie. Ze gaan écht met taal aan de slag. Een goede voorbereiding voor later. 

Staal:  Spelling  groep 4 t/m 8  

Vijf dagen per week hebben de kinderen spelling. Dag 1, 2, 4 en 5 bestaan uit het aanleren en herhalen van de spellingscategorieën. Bij dag 3 wordt grammatica aangeboden. Kennis van woordsoorten en zinsdelen is nodig om woorden goed te kunnen schrijven. In de grammaticalessen komen woordsoorten, zinsdelen en leestekens aan bod.  Iedere les wordt afgesloten met een dictee. Deze bestaat uit 5 woorden en 1 zin. Deze wordt uitvoerig besproken en nagekeken.  

Technisch lezen  

In het schooljaar 2021-2022 zijn we gestart met de methode Karakter.  Aan de hand van personages (Karakters) worden de kinderen geïnspireerd om te lezen. Elke les staat er een duidelijk lesdoel centraal.  
Deze lessen worden aangeboden op 4 niveaus: 
Aanpak 1: groepsinstructie, verlengde instructie en begeleide inoefening. 
Aanpak 2: groepsinstructie, korte verlengde instructie, begeleide inoefening en differentiatie tekstaanbod. 
Aanpak 3: Na de groepsinstructie gaan de kinderen zelfstandig aan de slag met eigen route met differentiatie in opdracht- en tekstaanbod. 
Pluslezers: apart plusboek met instructie op lesdoelen van hoger Avi niveau en verdieping literatuureducatie. 
Voor elk kind wordt de eigen ontwikkeling zichtbaar gemaakt. 
In de groepen 4 en 5 staan er per week 4 lessen technisch lezen op het programma. In de groepen 6 zijn dit 2 lessen per week. Voor de groepen 7 en 8 is dit 1 les per week. Regelmatig worden er ook verschillende samenleesvormen ingezet zoals duo lezen en theaterlezen.  
Daarnaast hebben alle groepen elke week een les leesbevordering en literatuureducatie. We doen met de hele klas hetzelfde programma 

Ook is er ruimte voor het ‘vrij lezen’. Er is een klassenbibliotheek en daarnaast worden er om de zes weken boeken van de bibliotheek gehaald. Kinderen mogen ook eenboek van thuismeenemen.Heel belangrijk blijft het ‘bieb’-bezoek. U kunt uw kind stimuleren te lezen door hem/haar mee te nemen naar de bibliotheek, die voor kinderen onder de 12 jaar gratis is. Laat uw kind zelf een keuze maken uit de boeken. In de bibliotheek staan veel boeken nog steeds op AVI-niveau zodat uw kind op eigen niveau kan kiezen. 

Begrijpend lezen groep 5 t/m 8

Hiervoor wordt gebruik gemaakt van Nieuwsbegrip. Elke les is richt zich op actief lezen. Kinderen lezen actief de tekst door er vragen over te stellen. Daarna worden sleutelvragen beantwoord en wordt de kinderen aangeleerd om de antwoorden te onderstrepen in de tekst.
Daarnaast wordt er dezelfde week nog met een ander soort tekst geoefend. De teksten die we gebruiken sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. De boeken van geschiedenis, aardrijkskunde en natuur gebruiken wij ook daarvoor. Maar ook teksten uit verschillende tijdschriften, boeken of kranten. Hierdoor merken we dat kinderen meer betrokken zijn en plezier hebben tijdens een begrijpend leesles.   

Schrijven 

Hiervoor gebruiken wij de methode “Pennenstreken” 

Grote nadruk wordt gelegd op een net en verzorgd handschrift volgens de methode, ook tijdens de andere lessen. Daarnaast maken we actief gebruik van succescriteria. Zo worden wij ons bewust van de doelen van het schrijven. Wij schrijven op school met vulpen of een rollervulpen. 

Rekenen 

Wij werken dit jaar met de papieren versie van de rekenmethode Pluspunt 4. Elk blok heeft een werkboek, waarin de nieuwe oefenstof wordt aangeboden. In het werkboek wordt ook aan “conditietraining” gedaan. De oefeningen die hierbij horen zijn voornamelijk automatiseringsopdrachten. Daarnaast kunnen de kinderen ook nog binnen het programma op de laptop oefenen. Na elk blok gaat het werkboek mee naar huis, we vinden het prettig wanneer u met uw kind nog eens de opdrachten doorkijkt en eventueel bespreekt.  

Wereldoriëntatie: Argus Clou 

Voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur&techniek hebben we de methode: ‘Argus Clou’. 

De groepen 5 t/m 8 werken met vijf thema’s per vakgebied per jaar. Elk thema bestaat dan uit 6 lessen. 

Dit schooljaar (2023-2024) bieden we aan de groepen de thema’s van groep 6 aan. Soms krijgen de leerlingen van groep 6 een samenvatting van het thema mee naar huis. Hier krijgen ze dan een week later een toets over. Dit zal dan ook meetellen voor het rapport. Groep 5 krijgt de samenvatting ook mee naar huis, zij mogen thuis ook leren en oefenen. Ook zullen zij de toets maken, maar deze telt niet mee voor het rapport. Groep 5 kan dit zien als een oefenen hoe je moet leren voor een toets. Ook kan er gekozen worden voor een boektoets; de leerlingen krijgen dan geen samenvatting mee naar huis maar mogen het boek gebruiken bij het beantwoorden van de vragen.  

Kunst en Cultuur  

Onze school is, evenals de andere basisscholen van Kans en Kleur, aangesloten bij het Cultuurknooppunt Wijchen. Hierdoor kunnen onze kinderen elk jaar van een mooi cultuureducatie-aanbod gebruik maken.  We zorgen ervoor dat ze tijdens de basisschooltijd met alle disciplines in aanraking komen: muziek, dans, drama, literair, audiovisueel en nieuwe media. Ook bekijken zij enkele voorstellingen. Daarnaast is er voor elke jaargroep keuze uit een cultureel erfgoedaanbod. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen hun eigen leefomgeving goed leren kennen en waarderen. 

Eén keer per jaar verzorgen alle groepen een podiumoptreden. Hierbij treden een aantal groepen van verschillende leeftijden voor elkaar op, waarbij ouders/grootouders welkom zijn.  

De kinderen genieten hier enorm van. 

Natuurlijk staan de creatieve vakken ook op het lesrooster. Zo vaak mogelijk komen vakken als muziek, tekenen, handvaardigheid en drama aan bod. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren zich creatief te uiten; dit heeft een positief effect op hun ontwikkeling. Het allerbelangrijkste is echter dat de kinderen plezier beleven aan cultuureducatie. 

Muziek 

Aan de hand van de methode “123 zing” worden verschillende liedjes aangeleerd. Op een eenvoudige manier worden muzikale basisvaardigheden en begrippen behandeld en geoefend.  

Handvaardigheid / Tekenen / Techniek 

Verschillende opdrachten en technieken komen in de loop van het jaar aan bod. Hierbij wordt gekeken naar de doelen die passend zijn bij groep 5 en 6.  

Sociaal-emotionele vorming 

De Vreedzame school 

Wij, als Paschalisschool, streven er naar om een school te zijn waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. Waarin iedereen op een prettige manier met elkaar omgaat en conflicten goed worden opgelost. En waarvan we het allemaal leuk vinden om iedere dag weer naar school te gaan. D.m.v. speelse activiteiten en gevarieerde opdrachten gaan de kinderen daar samen mee aan de slag. Wij gebruiken de methode ‘de Vreedzame school’ als basis voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden voor groep 1 t/m 8. Op onze website www.paschalisschool.nl vindt u meer informatie over ‘de Vreedzame school’. Daar wordt uitgelegd welke woorden en werkwijze wij de kinderen leren voor bijvoorbeeld het oplossen van conflicten, het samenwerken etc. Ook de buitenschoolse opvang werkt op deze manier. In de school hangen de “kapstok” regels vanuit ‘de Vreedzame school’  waar de kinderen, leerkrachten en ouders samen zorg voor dragen.  

Om te zorgen dat in en rondom de school alles goed verloopt, staan hieronder onze kapstokregels van “De Vreedzame School” op de Suikerberg: 

  • Wij zorgen er voor dat onze school er netjes en verzorgd uitziet. 
  • Wij zorgen er voor dat het in en om onze school veilig is voor iedereen. 
  • Wij gaan zorgvuldig om met elkaars spullen en de spullen van school. 
  • Wees beleefd tegen iedereen en luister naar elkaar. 
  • Geef iedereen de mogelijkheid om te leren. 
  • Conflicten, we lossen ze op. 

We werken als team met ouders en kinderen aan de waarden: Plezier, betrokkenheid, ontwikkeling en kwaliteit. Welk gedrag hoort hierbij en wat kunnen we van elkaar verwachten? 

Catechese 

In het jaarprogramma van dit schooljaar behandelen we twee projecten die toewerken naar Kerstmis en Pasen. 

Bewegingsonderwijs 

De gymlessen worden verzorgd door Tjeerd Riewald. Op de dinsdagmorgen verzorgt Jan Kellendonk de gymles in zijn eigen groep. Het is belangrijk dat uw kind goed passende gymschoenen draagt en makkelijk zittende kleding. Laat sieraden zoveel mogelijk thuis! Bij mooi weer kunnen we gymmen op het veld bij de school. Wanneer uw kind niet mee kan doen aan de gymles, dit graag laten weten middels een briefje of een Parro bericht.  

ICT op de Paschalisschool  

Alle groepslokalen zijn voorzien van een digibord (al dan niet in hoogte verstelbaar) met soundbar. Het zijn touchscreens die nog het beste te vergelijken zijn met een grote televisie waarachter een computer zit. Beamers zijn hiervoor dus niet meer nodig.  

Bij binnenkomst worden de kinderen ’s morgens niet alleen begroet door de leerkracht; ook het bord wordt ingezet om de leerlingen kleurrijk te verwelkomen.  

Het digibord is een belangrijk hulpmiddel om de lessen te ondersteunen. In de educatieve software wordt de oefenstof visueel, auditief en interactief ter sprake gebracht; dit heeft een stimulerende werking op de leerlingen en zij leren met meer plezier, zij oefenen meer en de werkwijze is efficiënter. ICT biedt mogelijkheden om lesstof op meerdere manieren aan te bieden, wat aantrekkelijker onderwijs oplevert.  

Onze huidige methodes beschikken ook over de noodzakelijke software; alle lessen die horen bij (begrijpend)lezen,taal,rekenen en spellingende wereldoriëntatievakken zijn op het bordzichtbaar te maken.  

Maar er is nog veel meer mogelijk op het digibord. Er is een zeer ruime keuze uit allerlei handige hulpmiddelen die de leerstof voor leerlingen duidelijker kan maken. Zo laten leerkrachten regelmatig filmpjes zien over een bepaald onderwerp, het Jeugdjournaal wordt bekeken, ter afwisseling een spelletje, leerlingen kunnen hun presentaties laten zien… de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.   

De kinderen van de groepen 3 t/m 8 hebben dus een laptop ter beschikking. Dit jaar gaan we kijken of hier een uitbreiding mogelijk is. In de kleutergroepen zijn in totaal zes laptops aanwezig.  

De leerlingen kunnen zelfstandig en op eigen niveau oefenen met de leerstof. Het kan ook zijn dat een bepaalde opdracht juist aanleiding geeft voor een vorm van samenwerking.  

Enkele voorbeelden hoe wij ICT inzetten naast het gebruik van de methodesoftware:  

  • groep 1-2 leert bepaalde begrippen onderscheiden bij een vertelplaat;  
  • groep 3 oefent het verklanken van letters of eenvoudige woordjes;  
  • groep 4 gaat met het automatiseren van tafelsommen aan de slag;  
  • groep 5 kan een bepaald spellingsprobleem nog eens extra doornemen;  
  • groep 6, 7 en 8 kan de computer gebruiken om werkstukken over een zelfgekozen onderwerp te maken.  

Delta de Draak 

Deze methode biedt een doorlopende leerlijn van groep 1 t/m groep 8 met als doel om de leerlingen digitaal vaardig te maken. Er zit een duidelijke structuur in, een goede opbouw, een heldere uitleg en een aansprekende context voor zowel leerling als leerkracht. De zorgvuldige opbouw leidt tot digitale vaardigheid van de 21steeeuw. 

De methode besteedt aandacht aan: 

  • ICT-basisvaardigheden 

o.a.basisbegrippenpresentatiesbesturingtekstverwerken 

  • Computational thinking 

o.a. programmerenprobleemanalyseautomatisering 

  • Mediawijsheid 

o.a.veiligheid(her)kennen– reclame – mening en mens 

  • Informatievaardigheden 

o.a. zoekenvragenbeantwoorden– filterenevalueren  

Delta de Draak bestaat uit een start- en een volversie. Na de startversie beginnen we dit jaar met de volversie.  

De leerlingen hebben allemaal een eigen mailaccount waarmee ze inloggen op de laptop (groep 5 t/m 8). Dit maakt o.a. het werken met (Microsoft)Teams mogelijk, maar biedt ook mogelijkheden tot opslag via bijv. OneDrive.  

DePaschalisschoolvindt het belangrijk dat de leerlingen op ICT-gebied met plezier kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling. Plezier enOntwikkeling, twee pijlers van de school, willen we dus ook op ICT- gebied tot uiting laten komen.  

Maar er is nog veel meer mogelijk op het digibord.. Er is een zeer ruime keuze uit allerlei handige hulpmiddelen die de leerstof voor leerlingen duidelijker kunnen maken, de leerkracht kan een filmpje over een bepaald onderwerp laten zien, het Jeugdjournaal kan bekeken worden, leerlingen kunnen hun presentaties laten zien… de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. 

In een aantal groepen hebben alle leerlingen een laptop. Sommige groepen delen met zijn tweeën een laptopkast. ICT biedt mogelijkheden om lesstof op meerdere manieren aan te bieden, wat aantrekkelijker onderwijs oplevert. In de educatieve software wordt de oefenstof visueel, auditief en interactief nogmaals ter sprake gebracht; dit heeft een stimulerende werking op de leerlingen en zij leren met plezier, zij oefenen meer en de werkwijze is efficiënter. 

De leerlingen kunnen geheel zelfstandig en vaak op eigen niveau oefenen met de leerstof. Het kan ook zijn dat een bepaalde opdracht juist aanleiding geeft voor een vorm van samenwerking. Enkele voorbeelden hoe wij de ICT inzetten bij leerlingen in een groep: groep 1-2 leert bepaalde begrippen onderscheiden bij een vertelplaat, groep 3 oefent het verklanken van letters of eenvoudige woordjes, groep 4 gaat met het automatiseren van tafelsommen aan de slag, groep 5 kan een bepaald spellingsprobleem nog eens extra doornemen en de bovenbouw kan de computer gebruiken om werkstukken over een zelfgekozen onderwerp te maken. 

Vorig schooljaar zijn we in een aantal groepen gestart met het programmeren. Dat gaat een vervolg krijgen. Dit jaar willen we ook aandacht besteden aan (basis)lessen Word en PowerPoint. Daarnaast krijgen de leerlingen een eigen account, wat bijv. werken met (Microsoft)Teams mogelijk maakt. 

De Paschalisschool vindt het belangrijk dat de leerlingen op ICT-gebied met plezier kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling. Plezier en Ontwikkeling, twee pijlers van de school, willen we dus ook op ICT- gebied tot uiting laten komen. 

Huiswerk

Als het nodig is, krijgen de kinderen soms extra werk mee, dit gebeurt in overleg.  

Wanneer de kinderen van groep 6 een toets moeten maken voor topografie krijgen ze een oefenblad mee naar huis. Daarnaast krijgen ze voor een aantal toetsen van de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis en natuur) de samenvatting mee naar huis om te leren. 

De voorbereiding van een spreekbeurt of boekenkring (boekbespreking) vindt ook thuis plaats. 

Presentaties

Iedere leerling houdt eenmaal per jaar een boekbespreking en een spreekbeurt. Een tweede spreekbeurt mag met iemand samen gehouden worden. 

Luizen 

Kort na iedere vakantie worden de kinderen door de luizenbrigade op deze ongewenste gasten gecontroleerd. Dan liever geen gel en ingewikkelde vlechten. 

Ouderhulp 

Indien er hulp nodig is bij activiteiten, dan wordt dit via de leerkracht georganiseerd en via Parro gecommuniceerd. 

Ziekmelden 

Als uw kind ziek is, kunt u dat telefonisch tussen 8.00 uur en 8.20 uur doorgeven via 024-3661209. (Dus niet via Parro) 

Paschalis Flits, website en Parro.

Via de Paschalis Flits houden we u op de hoogte over de ontwikkelingen en activiteiten van de school. Op de schoolwebsite www.paschalisschool.nl kunt u alle schoolinformatie terugvinden. Op de website staat bijvoorbeeld het vakantierooster, de schoolgids, de jaarkalender en nog veel meer. 

Alle verdere communicatie tussen ouders en leerkracht verloopt via Parro. 

 

GROEP 5/6A 

Jan Kellendonk staat 4 dagen voor de groep.  

Jeroen Verhoeven staat elke woensdag voor de groep.  

Yvet Janssen (LIO-stagiaire) komt na de herfstvakantie een paar maanden op de maandag, dinsdag en woensdag in de klas. 

GROEP 5/6B 

Lotte Savelkoul staat vijf dagen per week voor de groep.

GROEP 5/6C 

Maud Jansen staat vijf dagen per week voor de groep. 

 

Met vriendelijke groeten, 

Jan Kellendonk, Jeroen Verhoeven, Maud Jansen en Lotte Savelkoul