Beste ouder(s), verzorger(s), 

Graag willen wij u enige informatie geven over de gang van zaken in groep 3 / 4. 

Een dag in groep 3/4 

Iedere ochtend starten zowel groep 3 als groep 4 met lezen. Daarna gaan we rekenen (Pluspunt). Groep 3 krijgt als eerste een instructie. Na een half uur wisselen we om en gaat groep 3 zelfstandig verder met de verwerking en krijgt groep 4 een instructie. Daarna volgt Spelling voor beide groepen. Om 10.15 drinken we en eten we ons fruit op, waarna we van 10.30-10.45 uur buiten gaan spelen. Na het buitenspelen start groep 3 met leren lezen (Lijn 3) en werkt groep 4 zelfstandig aan de verwerking van spelling (Staal). Wanneer groep 3 aan de verwerking begint, krijgt groep 4 instructie van Karakter. Na de lunchpauze krijgt groep 4 instructie van taal (Staal) en daarna gaan we schrijven. Dit is in het begin van het schooljaar de cijfers. Groep 3 gaat vanaf de herfstvakantie aan de slag met de schrijfletters. Groep 4 start al eerder met de hoofdletters. Om 12.00 uur gaan we lunchen en daarna spelen we lekker buiten. In de middag lezen we eerst nog even en staan meestal de creatieve vakken (handvaardigheid, tekenen en muziek), wereldoriëntatie, Delta de draak (digitale geletterdheid) of Vreedzame School op het rooster. In de eerste periode wordt er veel aandacht besteed aan het werken in een combinatiegroep. Het belangrijkste is dat we eerst werken aan de groepsvorming. Daarnaast stimuleren we kinderen zelfstandig te werken en om te gaan met uitgestelde aandacht. Tevens wordt er een beroep gedaan op het zelf oplossend vermogen.  

 SCHOOLVAKKEN 

Taal en lezen groep 3 

Voor taal en lezen werken wij met de methode Lijn 3 van Uitgeverij Malmberg. Lijn 3 is een complete taal-leesmethode waarmee uw kind op een speelse en verantwoorde manier leert lezen.  

Een thema van Lijn 3 duurt drie weken. Uw kind werkt voor lezen in een eigen werkboek dat aan het einde van het thema mee naar huis gaat. Achter in het werkboek vindt u een speciale ouderpagina. Daar kunt u zien wat uw kind geleerd heeft met lezen. Behalve met een werkboek werkt uw kind het komende jaar met verschillende andere materialen, zoals een leesboek, een rijtjesboek, een woordmaker en een magnetische letterdoos. Ook kent Lijn 3 een digibordprogramma dat bij alle lessen gebruikt wordt. Het bevat onder andere leuke letterfilmpjes. Wilt u de materialen van Lijn 3 zien? Neem dan een kijkje in onze klas. Uw kind laat het u vast graag zien!  

Wanneer uw kind zover is dat hij/zij zelfstandig kleine woorden kan lezen, is het heel belangrijk dat u dit lezen stimuleert. Samen oefenen is leuk en leerzaam! 

In de bieb zijn makkelijke leesboekjes te leen. Dit zijn de zogenaamde AA-boekjes. Voor sommige kinderen is het nodig om thuis extra te oefenen met lezen. De kinderen krijgen via Parro een blad waar leesrijtjes opstaan van Lijn 3. Het is de bedoeling dat deze thuis geoefend wordt om de snelheid van het lezen te bevorderen.   

De kinderen werken ook met het programma van lijn 3 op de computer. 

Staal Spelling en Taal  

Wij werken met de methode Staal taal en Staal spelling. In Staal spelling is de spellingaanpak van José Schraven verwerkt. Hierin staat de instructie door de leerkracht centraal. De kinderen krijgen die instructie dan ook iedere dag. Door die dagelijkse aandacht is het niet nodig dat u thuis ook oefent met uw kind. De kinderen leren de naam van de nieuwe categorie en de bijbehorende nieuwe regel, maar ook de eerder geleerde categorieën en regels worden iedere dag herhaald. Hierdoor zakt de kennis van de kinderen niet weg. Het leereffect is groter wanneer uw kind de naam van de categorie en de spellingregel altijd op dezelfde manier uitgelegd krijgt. Daarom gebruiken we op school dezelfde categorienamen en spellingregels door de jaargroepen heen. 

Binnen de leerlijn taal worden de volgende taalaspecten in afzonderlijke lessen behandeld: Luisteren, spreken, Stellen, Taalbeschouwing, Woordenschat, Informatiemiddelen.De opdrachten die behandeld worden zijn functioneel en komen ook in het dagelijks leven voor. Elk thema bij taal heeft een eindopdracht, waarbij de kinderen iets moeten presenteren of op een creatieve manier met taal bezig zijn. 

Halverwege groep 3 starten we ook met Staal Spelling. Dit komt in plaats van Lijn 3 spelling.  

Technisch lezen  

Wij maken gebruik van de methode Karakter.  Aan de hand van personages (Karakters) worden de kinderen geïnspireerd om te lezen. Elke les staat er een duidelijk lesdoel centraal.  
Deze lessen worden aangeboden op 4 niveaus: 
Aanpak 1: groepsinstructie, verlengde instructie en begeleide inoefening. 
Aanpak 2: groepsinstructie, korte verlengde instructie, begeleide inoefening en differentiatie tekstaanbod. 
Aanpak 3: Na de groepsinstructie gaan de kinderen zelfstandig aan de slag met eigen route met differentiatie in opdracht- en tekstaanbod. 
Pluslezers: apart plusboek met instructie op lesdoelen van hoger Avi niveau en verdieping literatuureducatie. 

In groep 4 staat er iedere week 4 lessen technisch lezen op het programma. Regelmatig worden er ook verschillende samenleesvormen ingezet zoals duo lezen en theaterlezen.  De vijfde dag wordt er een les leesbevordering en literatuureducatie gegeven.   

Ook is er ruimte voor het ‘vrij lezen’. Er is een klassenbibliotheek en daarnaast worden er om de zes weken boeken van de bibliotheek gehaald. Kinderen mogen ook eenboek van thuismeenemen.Heel belangrijk blijft het ‘bieb’-bezoek. U kunt uw kind stimuleren te lezen door hem/haar mee te nemen naar de bibliotheek, die voor kinderen onder de 12 jaar gratis is. Laat uw kind zelf een keuze maken uit de boeken. In de bibliotheek staan veel boeken nog steeds op AVI-niveau zodat uw kind op eigen niveau kan kiezen. 

Woordenschat  

Kinderen leren woordbetekenissen voor een groot deel doordat ze de woorden horen en zelf gaan gebruiken. Hierbij is de rol van de volwassenen om hen heen heel belangrijk.  

Wat kunt u doen? 

  • benoem veel woorden 
  • lees veel voor 
  • bekijk platenboeken 
  • leg veel woorden uit  
  • laat kinderen veel lezen 
  • zing liedjes 
  • kijk informatieve kinderprogramma’s zoals jeugdjournaal en klokhuis 
  • speel informatieve spelletjes op de computer of tablet 

Hoe kunt u dat doen? 

  • Vraag wat een woord betekent. (En vraag niet: “Ken je dit woord?” Een kind zal dan al snel ja zeggen..) 
  • Vraag je kind of hij dit woord al eens eerder heeft gehoord. 
  • Kom nog eens op een woord terug als u het weer ergens tegenkomt.  
  • Help je kind de verbanden te leggen. ‘Dit is net als toen..’ Weet je nog dat we in een boekje lazen over.., hier zie je een …’ 

Het kennen van veel woorden is essentieel voor de verdere schoolontwikkeling van een kind. Door het kennen van veel woorden, profiteert het kind optimaal bij de andere vakken. Woordenschat is de basis! 

Belangrijk om te weten: 

  • Nieuwe woorden moeten 7 keer, in verschillende vormen, aangeboden worden voordat ze beklijven.  
  • Woorden worden onthouden in groepjes, gebruik daarom een ‘context’ (verhaaltje) met daarin voor het kind bekende woorden, zodat hij ze bij dat groepje op kan slaan.  
  • Het ontwikkelen van woordenschat werkt als een vicieuze cirkel. Hoe meer woorden kinderen kennen, hoe meer en hoe makkelijker zij nieuwe woorden bijleren.  
  • Dagelijks 10 min per dag thuis lezen, betekent per jaar 622.000 woorden lezen, waardoor je steeds meer gaat begrijpen. 

Schrijven groep 3 

Onze methode heet Pennenstreken. We beginnen met de cijfers. Ook komen de schrijfletters aan bod zodat deze extra goed beklijven. Daarna komen de letters aan bod en vervolgens schrijven de kinderen ook woorden en zinnen. Alle kinderen schrijven met een potlood. 

Schrijven groep 4 

Hiervoor gebruiken wij de methode ‘Pennenstreken’. 

Dit jaar wordt het aan elkaar schrijven verder geoefend en ook toegepast bij andere vakken. Daarnaast leren de kinderen de hoofdletters. 

Grote nadruk wordt gelegd op een net en verzorgd handschrift volgens 

de methode, ook tijdens de andere lessen. We blijven eveneens letten op de juiste pengreep. 

De kinderen schrijven met het schoolpotlood. 

Rekenen 

De kinderen van onze groep rekenen met de papieren versie van Pluspunt. DIt jaar zijn wij helemaal overgestapt op de papieren versie. Ook de conditietraining wordt op papier gemaakt. Daarnaast werken de kinderen met eigen taken op de laptop. 

Begrijpend luisteren en lezen 

Twee keer in de week besteden we aandacht aan begrijpend luisteren door middel van filmpjes en voorlezen en vragenstellen. Na de carnavalsvakantie gaat groep 4 begrijpend lezen dit gebeurt twee keer in de week. Hierbij ligt de nadruk op het onderstrepen van de antwoorden in de tekst. 

Vreedzame School  

Wij, als Paschalisschool, streven er naar om een school te zijn waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. Waarin iedereen op een prettige manier met elkaar omgaat en conflicten goed worden opgelost. En waarvan we het allemaal leuk vinden om iedere dag weer naar school te gaan. D.m.v. speelse activiteiten en gevarieerde opdrachten gaan de kinderen daar samen mee aan de slag. Wij gebruiken de methode ‘de Vreedzame school’ als basis voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden voor groep 1 t/m 8. Op onze website www.paschalisschool.nl vindt u meer informatie over ‘de Vreedzame school’. Daar wordt uitgelegd welke woorden en werkwijze wij de kinderen leren voor bijvoorbeeld het oplossen van conflicten, het samenwerken etc. Ook de buitenschoolse en tussenschoolse opvang werken op deze manier. In de school hangen de “kapstok” regels vanuit ‘de Vreedzame school’  waar de kinderen, leerkrachten en ouders samen zorg voor dragen.  

Om te zorgen dat in en rondom de school alles goed verloopt, staan hieronder onze kapstokregels van “De Vreedzame School” op de Suikerberg: 

  • Wij zorgen er voor dat onze school er netjes en verzorgd uitziet. 
  • Wij zorgen er voor dat het in en om onze school veilig is voor iedereen. 
  • Wij gaan zorgvuldig om met elkaars spullen en de spullen van school. 
  • Wees beleefd tegen iedereen en luister naar elkaar. 
  • Geef iedereen de mogelijkheid om te leren. 
  • Conflicten, we lossen ze op. 

Handvaardigheid en tekenen 

Gedurende het jaar tekenen en knutselen we rondom verschillende thema’s en feesten. Daarbij komen verschillende technieken aan bod. 

Muziekonderwijs groep 3/4 

Leerlingen in groep 3 en 4 krijgen muziekonderwijs gegeven door een vakdocent muziek. Ze maken kennis met muziek door samen liedjes te zingen met de juiste toonhoogte en ritme. Daarnaast maken de leerlingen kennis met eenvoudige theorie zoals de G-sleutel, het lezen van de noten c d e f g op een notenbalk en hoe hele, halve en kwartnoten eruitzien. We zingen samen, spelen op de klokkenspellen, maken gebruik van ritme-instrumenten en bewegen op muziek.  Één keer per jaar laten de kinderen aan de ouders zien wat ze geleerd hebben door middel van een mini musical. 

Kunst en cultuur 

Onze school is, evenals de andere basisscholen van Kans en Kleur, aangesloten bij het Cultuurknooppunt Wijchen. Hierdoor kunnen onze kinderen elk jaar van een mooi cultuureducatie-aanbod gebruik maken.  We zorgen ervoor dat ze tijdens de basisschooltijd met alle disciplines in aanraking komen: muziek, dans, drama, literair, audiovisueel en nieuwe media. Ook bekijken zij enkele voorstellingen. Daarnaast is er voor elke jaargroep keuze uit een cultureel erfgoedaanbod. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen hun eigen leefomgeving goed leren kennen en waarderen. Ook werken de kinderen samen met de muziekdocent een paar weken aan een mini-musical waarbij de ouders mogen komen kijken in de aula.
Natuurlijk staan de creatieve vakken ook op het lesrooster. Zo vaak mogelijk komen vakken als muziek, tekenen, handvaardigheid en drama aan bod. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren zich creatief te uiten; dit heeft een positief effect op hun ontwikkeling. Het allerbelangrijkste is echter dat de kinderen plezier beleven aan  cultuureducatie.  

Bewegingsonderwijs 

Wij hebben in groep 3/4 twee keer in de week gymles: 

Groep 3/4a: Op maandag van 12.30-13.15 en op donderdag van 13.15-14.00 uur. 

Groep 3/4b: Op dinsdag van 12.30-13.15 en op vrijdag van 08.30-09.15 uur. 

Groep 3/4c: Op maandag van 13.15-14.00 en op donderdag van 12.15-13.00 uur. 

Het zou fijn zijn als u op deze dagen rekening houdt met de kledingkeuze, dus het liefst makkelijke schoenen met ritsen of klittenband en geen maillots. De gymkleding (gympakje of korte broek, shirtje en gymschoenen, liefst met klittenband) wordt in de kleedruimte aan- en uitgetrokken. Geen sieraden.  

De kinderen nemen de gymkleren na iedere gymles mee naar huis. 

ICT op de Paschalisschool  

Alle groepslokalen na zijn voorzien van een digibord (al dan niet in hoogte verstelbaar) met soundbar. Het zijn touchscreens die nog het beste te vergelijken zijn met een grote televisie waarachter een computer zit. Beamers zijn hiervoor dus niet meer nodig.  

Bij binnenkomst worden de kinderen ’s morgens niet alleen begroet door de leerkracht; ook het bord wordt ingezet om de leerlingen kleurrijk te verwelkomen.  

Het digibord is een belangrijk hulpmiddel om de lessen te ondersteunen. In de educatieve software wordt de oefenstof visueel, auditief en interactief ter sprake gebracht; dit heeft een stimulerende werking op de leerlingen en zij leren met meer plezier, zij oefenen meer en de werkwijze is efficiënter. ICT biedt mogelijkheden om lesstof op meerdere manieren aan te bieden, wat aantrekkelijker onderwijs oplevert.  

Onze huidige methodes beschikken ook over de noodzakelijke software; alle lessen die horen bij (begrijpend)lezen,taal,rekenen en spellingende wereldoriëntatievakken zijn op het bordzichtbaar te maken.  

We werken alweer enkele jaren met een volledig digitale rekenmethode. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 werken hierbij op hun ‘eigen laptop’. 

Maar er is nog veel meer mogelijk op het digibord. Er is een zeer ruime keuze uit allerlei handige hulpmiddelen die de leerstof voor leerlingen duidelijker kan maken. Zo laten leerkrachten regelmatig filmpjes zien over een bepaald onderwerp, het Jeugdjournaal wordt bekeken, ter afwisseling een spelletje, leerlingen kunnen hun presentaties laten zien… de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.   

De kinderen van de groepen 3 t/m 8 hebben dus een laptop ter beschikking. In de kleutergroepen zijn in totaal tien laptops aanwezig.  

De leerlingen kunnen zelfstandig en op eigen niveau oefenen met de leerstof. Het kan ook zijn dat een bepaalde opdracht juist aanleiding geeft voor een vorm van samenwerking.  

Enkele voorbeelden hoe wij ICT inzetten naast het gebruik van de methodesoftware:  

  • groep 3 oefent het verklanken van letters of eenvoudige woordjes;  
  • groep 4 gaat met het automatiseren van tafelsommen aan de slag;  

Twee jaar geleden zijn we gestart met een nieuwe methode ’Delta de Draak’.   

Waarom hebben we voor deze methode gekozen?  

Deze methode biedt een doorlopende leerlijn van groep 1 t/m groep 8 met als doel om de leerlingen digitaal vaardig te maken. Er zit een duidelijke structuur in, een goede opbouw, een heldere uitleg en een aansprekende context voor zowel leerling als leerkracht. De zorgvuldige opbouw leidt tot digitale vaardigheid van de 21steeeuw.   

De methode besteedt aandacht aan: 

  • ICT-basisvaardigheden 

o.a.basisbegrippenpresentatiesbesturingtekstverwerken 

  • Computational thinking 

o.a. programmerenprobleemanalyseautomatisering 

  • Mediawijsheid 

o.a.veiligheid(her)kennen– reclame – mening en mens 

  • Informatievaardigheden 

o.a. zoekenvragenbeantwoorden– filterenevalueren  

Delta de Draak bestaat uit een start- en een volversie. Wij zijn vorig jaar begonnen met de startversie en gaan nu over op de volversie.  

DePaschalisschoolvindt het belangrijk dat de leerlingen op ICT-gebied met plezier kunnen werken aan hun eigen ontwikkeling. Plezier enOntwikkeling, twee pijlers van de school, willen we dus ook op ICT- gebied tot uiting laten komen.

Verjaardag 

De verjaardagen van de kinderen worden in groepen 3/4 zonder ouders rondom het speelkwartier gevierd. Er mag natuurlijk ook getrakteerd worden.  

Ziekmelden 

Als uw kind ziek is, kunt u dat telefonisch tussen 8.00 uur en 8.20 uur doorgeven via 024-3661209. (Dus niet via Parro). 

Paschalis Flits en website   

Via de wekelijks (iedere vrijdag) Paschalis Flits houden we u op de hoogte over de ontwikkelingen en activiteiten van de school. Op de schoolwebsite www.paschalisschool.nl kunt u alle schoolinformatie terugvinden. Op de website staan bijvoorbeeld het vakantierooster, de schoolgids, de jaarkalender en nog veel meer. Er is op de website in het keuzemenu Informatie ook een onderdeel “Groepsinfo’s” waaronder u specifieke informatie van iedere groep kunt vinden.   

Daarnaast werken wij met Parro. Parro is een app die wij gebruiken om met ouders te communiceren; vanuit de groepen, bijv. een leuk fotootje, vanuit de leerkracht, bijv. een uitnodiging voor een oudergesprek of vanuit de school, bijv. de Paschalis Flits of andere mededelingen.  

Heeft u nog vragen of opmerkingen, kom dan gerust even bij ons langs! 

Met vriendelijke groeten,  

De leerkrachten zijn; 

3-4A: Dorris Isabelle – Paola van Thiel 

3-4B: Bart van de Louw  

3-4C: Rosa Otten – Aafke van der Logt.