Beste ouder(s), verzorger(s),

Via dit schrijven willen we u graag enige informatie geven over de gang van zaken in groep 1 en 2 van de Paschalisschool. 

Een dag in groep 1-2 

In de kleutergroepen wordt er gewerkt rond een thema. Daar sluiten de meeste activiteiten op aan. De thema’s zijn in iedere groep hetzelfde, de uitwerking kan verschillen. Kinderen mogen altijd iets meenemen wat aansluit bij het thema. Het is niet de bedoeling dat de kinderen zomaar speelgoed mee naar school nemen.  

De kinderen komen ’s ochtends zelfstandig naar binnen via de witte zijdeur. De leerkracht vangt de kinderen bij deze deur op. Als u iets aan de leerkracht wilt vragen, graag zoveel mogelijk na schooltijd om 14.00u.  

’s Ochtends beginnen we met ‘de inloop’. Deze duurt ongeveer 30 minuten. De kinderen zien d.m.v een roulatiesysteem wat zij mogen doen die ochtend. Tijdens de inloop hebben de leerkrachten de gelegenheid om een klein groepje kinderen extra aandacht te geven. Na de inloop hebben we een kring. We bespreken het verloop van de dag met behulp van de bijbehorende ‘dagritmekaartjes’. De kringactiviteit bestaan uit: kringgesprek, taalactiviteit, rekenactiviteit, muziek, drama, SEO (sociaal emotionele ontwikkeling), voorlezen enz. Daarna is er een werkles. Deze duurt ongeveer 45 minuten en bestaat uit diverse activiteiten. Bijvoorbeeld in de huishoek, bouwhoek, lees- schrijfhoek, creatieve expressie, constructiemateriaal en ontwikkelingsmateriaal. Voor het kiezen van een activiteit, maken wij gebruik van een digitaal planbord. Naast het vrij kiezen, horen daar ook verplichte activiteiten bij, de zogenaamde weektaken. In de middag is er weer een werkles. Iedere ochtend en middag wordt er ongeveer 45 minuten buiten gespeeld.
Om 14.00u is de school uit. U mag dan op het schoolplein wachten. De kinderen komen ook weer via de witte zijdeuren naar buiten.  

Eten en drinken

In de ochtendpauze (15 minuten) eten we fruit en mogen de kinderen iets drinken. Met de lunch (20 minuten) eten we brood en drinken we weer wat. Aangezien er dus twee drinkmomenten zijn, is het het handigste om twee drinkbekers mee te geven. Het is mogelijk om melk mee te geven. Melk wordt in de koelkast bewaard. Wilt u op deze spullen (bekers e.d.) de naam van uw kind vermelden?  Tijdens de eet- en drinkmomenten zetten we het stoplicht even op rood, zodat we de eerste 5 a 10 minuten in stilte eten. Op die manier bouwen wij rustmomenten in gedurende de dag. Meer informatie over wat er wel en niet meegenomen mag worden, vindt u op de website van de school.

Vertelkoffer 

In elke klas hebben we een vertelkoffer/knuffel. Deze gaat op een afgesproken dag mee naar huis en weer mee naar school. Uw kind kan er dan op school over vertellen.   

Verjaardag 

De jarige mag in de eigen groep iets kleins trakteren. Wij vinden het fijn als u met de leerkracht van tevoren overlegt welke dag het beste uitkomt. Gedurende de verjaardag zullen er een aantal foto’s gemaakt worden. De leerkracht zal u deze via Parro toesturen.

Knutselwerkjes

Knutselwerkjes hangen tijdens het thema aan de wand in de groep. Na school bent u altijd welkom in de groep om te komen kijken wat uw kind heeft gedaan en gemaakt die dag.  

Gymmen 

Twee keer per week gaan de kinderen gymmen. De kinderen hebben gymschoenen met klittenband en antislipzool nodig (voorzien van naam). We bewaren deze op school. Wilt u deze dagen a.u.b. rekening houden met de kledingkeuze van uw zoon/dochter, zodat ze zichzelf gemakkelijk aan en uit kunnen kleden? Op dinsdag geeft de leerkracht zelf de gymles (spelles of bewegen op muziek). Op vrijdag krijgen ze les van een vakdocent. Op die dag hebben de kinderen ook een gymbroekje nodig.   

Onderwijsinhoudelijk 

In de groepen 1-2 werken we met Onderbouwd. Onderbouwd is een lesmethode waarmee het op school aanwezige ontwikkelingsmateriaal gekoppeld wordt aan leerdoelen. De methode is gebaseerd op de kerndoelen voor de vakken taal, rekenen en (schrijf)motoriek en vormen een doorgaande leerlijn. Bij het onderdeel rekenen kunt u denken aan: tellen en getalbegrip, ruimtelijke oriëntatie, tijd, meten en wegen en geld. Bij taal aan: rijmen, letterkennis, communicatie en woordenschat. Bij het onderdeel (schrijf)motoriek aan: pengreep, polsgewricht en armen goed gebruiken. Hierbij maken de kinderen gebruik van doelenposters. Deze hangen zichtbaar in de klas. Op de doelenposters staan de leerstappen visueel uitgebeeld zodat de kinderen precies weten welke leerstap ze aan het oefenen zijn en wat de volgende leerstap zal zijn.  

Hoe volgen wij de kinderen? 

We volgen de ontwikkeling van uw kind d.m.v. de doelen die binnen Onderbouwd worden aangeboden. Deze noteren wij in het observatiesysteem. Jonge kinderen ontwikkelen zich nog sprongsgewijs in hun eigen tempo en op hun eigen manier. In groep 1 en 2 zijn er op twee momenten in het jaar voortgangsgesprekken. In de kalender kunt u vinden wanneer deze gesprekken zijn. De rapporten van groep 2 hebben een andere inhoud dan groep 1.

De Vreedzame school (SEO) 

Wij streven er naar om een school te zijn waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt. Een school waar iedereen op een prettige manier met elkaar omgaat en conflicten goed worden opgelost en waar we het allemaal leuk vinden om iedere dag weer naar school te gaan. D.m.v. speelse activiteiten en gevarieerde opdrachten gaan de kinderen daar samen mee aan de slag. Wij gebruiken de methode ‘De Vreedzame school’ als basis voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden voor groep 1 t/m 8. Op onze website www.paschalisschool.nl vindt u meer informatie over ‘De Vreedzame school’. Daar wordt uitgelegd welke woorden en werkwijze wij de kinderen leren voor bijvoorbeeld het oplossen van conflicten, het samenwerken etc. Ook de buitenschoolse opvang werkt op deze manier.

Parro en Paschalisflits

Wij gebruiken Parro als communicatiemiddel tussen school en ouders. De leerkracht stuurt u hiervoor een uitnodiging via de mail en maakt een kindgesprek aan. Ouders sturen slechts zakelijke mededelingen naar een leerkracht. Dit kan dus bijv. een aanstaand doktersbezoek zijn. Wilt u toch inhoudelijk iets bespreken met de leerkracht, geef dan bij hem of haar (via Parro of telefonisch) aan dat u een afspraak wilt maken. Verder zal Parro gebruikt worden om bijvoorbeeld hulp voor de klas te vragen, voor het intekenen voor een oudergesprek of de leerkracht stuurt een groepsbericht met bijvoorbeeld foto’s.
Informatie die schoolbreed van belang is krijgt u via de PaschalisFlits. Deze verschijnt vrijdags automatisch via Parro.

Wanneer u nog vragen heeft of er onduidelijkheden zijn, laat het ons dan weten. U bent altijd na schooltijd van harte welkom. Op onze website staat ook nog allerlei informatie.

Met vriendelijke groeten,

1-2a Jolijn Derks (maandag t/m vrijdag)
1-2b Melanie Megens (maandag t/m woensdag) en Angelique Toonen (donderdag en vrijdag)
1-2c Bianca Heijmans (maandag en dinsdag) en Marloes Sengers (woensdag t/m vrijdag)
1-2d Pieta van der Wielen (maandag, dinsdag, woensdag) en Petra Heemskerk (donderdag en vrijdag)